Bezoekersreacties



  Het meisje van toen - Artikel
Karin (..):
Recensie Het meisje van toen

Edward Hendriks (Velp, 10 april 1975) is een Nederlandse copywriter en auteur. Hij heeft een aantal thrillers geschreven plus een aantal korte verhalen. De verhalen heeft hij in eigen beheer uitgegeven en zijn gratis te lezen via zijn website. In 2009 verbleef hij een maand in Napels om de Italiaanse taal te leren. Daar werd een idee voor een boek geboren wat resulteerde in een thriller. Inmiddels werkt hij aan zijn vierde en vijfde thrillermanuscript en ligt er een afgeronde jeugdthriller in zijn kast. Verschillende nominaties staan op zijn naam en hij is de winnaar van Hebban Thriller Tiendaagse schrijfwedstrijd 2017 met zijn korte verhaal Nieuwe orde

Twintig jaar geleden had Paul Meertens een onenightstand met Lieve Breevoort, een roodharige jonge vrouw. Dit terwijl hij pas getrouwd was en zijn vrouw, Brenda, in verwachting was van hun eerste kindje. Nu werkt hij bij een IT-bedrijf waar hij tot zijn schrik een roodharige sollicitante op bezoek krijgt waarvan hij overtuigd is dat dit het meisje van toen is. Hij besluit haar niet aan te nemen en probeert haar zo snel mogelijk te vergeten. Lieve laat het hier niet bij zitten en neemt contact op met zijn baas, die haar direct aanneemt als zijn assistente. Tot zijn stomme verbazing ziet hij Lieve overal: als danslerares van zijn dochter, als squashpartner van zijn vrouw en als invalster op school. Hoe kan dit? Hij twijfelt aan zijn verstand. Lieve is uit op wraak en heeft vele jaren ter voorbereiding gehad. 

De cover laat een half gezicht van een jong meisje zien. Het is niet duidelijk of ze rood haar heeft. Het woord ‘wraakthriller’ wekt al direct een zekere verwachting. (die Hendriks waar maakt) De schrijfstijl van Hendriks leest vlot. Wel gebruikt hij regelmatig erg lange zinnen. Er zitten verrassende elementen in het verhaal. Dingen die een ervaren thrillerlezer misschien wel voelt aankomen maar dit doet niet af aan de spanning in het verhaal. Deze spanning wordt langzaam opgevoerd tot en met het einde. Het is duidelijk welk thema wordt behandeld in Het meisje van toen, namelijk wraak. De personages worden niet heel erg uitgediept maar aangezien het een novelle (kort verhaal) betreft, is dit een logisch gevolg. Het meisje van toen is een spannend verhaal met wraak als hoofdthema dat zorgt voor een paar uurtjes aangenaam leesplezier.




  Wild - Mel Wallis de Vries *
P Sloetjes (54): Zes tieners van 16 en 17 worden neergezet als drinkende, domme niet nadenkende sukkels. Ze nemen steeds de verkeerde beslissingen en staan niet bij besluiten stil. Volgzaam achter de leider aan. Ouders dubieus en symplistisch neergezet Te druk of niet geïnteresseerd. Slecht uitgewerkte karakters. Slap eind. Ik ga dit boek mijn leerlingen zeker niet adviseren.



  Het meisje van toen - Artikel
marleen De Keyser (52): Ik heb het boek,het meisje van toen al mogen lezen.Het is een fantastisch goede thriller.Niet teveel personages zodat het vlot leest,een vrij realistisch verhaal over wraak rekening houdend met het feit dat een gekwetst ,gevoelig persoon met mentale problemen tot veel in staat is.Het verhaal gaat over een oudere man en een studente die een one night stand hebben,de man geeft een valse identiteit en de twee zien elkaar daarna niet meer.20Jaar later komt de nu jonge vrouw solliciteren in het bedrijf waar de man ceo is dat dit geen toevallige ontmoeting is blijkt daarna als het leven van de man compleet verwoest dreigt te worden.Eens je in dit boek begint te lezen leg je het tot het einde niet meer weg.



  Verdoemd - Mariska Overman *****
Riejanne (46): Mariska laat op indringende wijze zien hoe levens met elkaar verweven zijn en wat voor verstrekkende gevolgen dat kan hebben. Je wordt in het verhaal meegezogen en het laat je niet meer los. Het boek kroop echt onder mijn huid en het heeft een aantal dagen geduurd voor ik het los kom laten! De laatste bladzijden stroomden de tranen over mijn wangen.



  Horen, zien, zwijgen - J.D. Barker *****
Renate Pul (56): In 400 pagina's wordt het verhaal verteld van Sam Porter, rechercheur. Porter is samen met zn team opzoek naar het laatste slachtoffer van Aap; een seriemoordenaar. Porter beschikt over een dagboek van de moordenaar en hoopt door het lezen van dit dagboek de identiteit van de moordenaar te achterhalen en de verblijfplaats van het laatste slachtoffer zo snel mogelijk te vinden in de hoop dat dit slachtoffer nog in leven is. Het verhaal speelt zich af in 3 dagen tijd. In korte hoofdstukken wordt de zoektocht beschreven afgewisseld door dagboekfragmenten. De spanning loopt steeds meer op. Wat bezielt de moordenaar. Horen, zien, zwijgen is het eerste boek van de schrijver J.D.Barker dat vertaald is in het Nederlands. Een debuut dus, en wat voor een debuut. Door het hele verhaal in maar 2 dagen te laten plaatsvinden wordt de spanning flink opgevoerd. Door deze manier van schrijven voel je ontzettend mee met Porter en zn team en voel je de tijdsdruk en hun wanhoop. Zijn ze in staat om het laatste slachtoffer op tijd te bevrijden uit handen van deze totaal verknipte moordenaar. Een echte aanrader, en ik wacht met spanning op een vervolg, want het verhaal is en voelt niet af.



  Horen, zien, zwijgen - J.D. Barker *****
Marjo Jacobs (54): Schrijver: J.D. Barker Horen, zien, zwijgen. Horen, zien, zwijgen speelt zich in twee dagen in Chicago af. De hoofdstukken zijn steeds vanuit een ander perspectief geschreven. Vooral de hoofdstukken over het dagboek van de moordenaar geven veel informatie bloot. Het verhaal begint met een ongeluk. De aanrijding wekt het vermoeden van zelfmoord, waarbij het slachtoffer een pakketje bij zich draagt. Een wit doosje met daarom heen een zwarte strik. Het doosje bevat een lichaamsdeel, een afgesneden oor. De moordenaar heeft bij diverse moorden in het verleden lichaamsdelen in een doosje opgestuurd. Detective Sam Porter is al jaren bezig om deze seriemoordenaar te pakken te krijgen en duikt ook nu weer in deze zaak. Deze moordenaar wil iets duidelijk maken. De seriemoordenaar straft mensen door hun kinderen te ontvoeren en stuurt vervolgens hun oren, ogen en tong op naar hun ouders. Betreffende ouders hebben iets op hun kerfstok en dat wil de dader op een gruwelijke wijze aan de kaak stellen. Deze thriller is van een uitermate hoog niveau, als fervent thrillerlezer kan ik dit echt wel zeggen. Het overtreft de serie over Helen Grace van M.J. Arlidge. Het verhaal is ontzettend spannend, verrassend en gruwelijk. Het smaakt naar meer!



  Horen, zien, zwijgen - J.D. Barker ****
Linda (43): Voor de VrouwenThrillers Leesclub was ik verkozen om met tien andere leden in december een vooruit exemplaar van deze nieuwe thriller te lezen en te beoordelen. Mijn aandacht werd getrokken naar dit debuut omdat het speciaal werd getipt voor de fans van Robert Bryndza en daarvan heb ik de eerste drie delen met veel plezier gelezen. Maar dit debuut is heftiger, de seriemoordenaar met de bijnaam Aap houdt er bizarre manieren op na om frauduleuze praktijken aan te pakken door de kinderen van de daders te ontvoeren en in drie rigoureuze stappen het jonge slachtoffer te doden. De cover vind ik niet heel mooi maar die felblauwe ogen staren je wel aan en maken je toch nieuwsgierig. Het boek leest heel vlot weg en het is fijn dat het boek korte hoofdstukken bevat. Boven ieder hoofdstuk staat vanuit wie zijn perspectief je het hoofdstuk leest en dit zijn Porter, de rechercheur, Clair, zijn collega, Aap, de seriemoordenaar en Emory, het jonge ontvoerde meisje. Vooral Porter, Aap en Emory worden voldoende uitgediept qua geschiedenis en karakter. Terwijl juist de personen om hen heen vlakker blijven. Vooral door de snelheid van de thriller en de korte hoofdstukken lijkt het wel alsof er geen tijd is voor verdere verdieping en dat is wat mij betreft ook niet echt nodig. De thriller beslaat 3 dagen, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat zet Porter en zijn collega’s Brian Nash en Clair alles op alles om Emory op tijd te vinden. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken, afwisselend tussen Porter, de ontvoerde Emory en het dagboek van de seriemoordenaar Aap. Tweemaal tref je in het boek een whiteboard resume aan van het overleg van rechercheur Porter en zijn team, hoever ze staan en wat ze allemaal al weten van de slachtoffers, de seriemoordenaar Aap en de bewijsstukken, ik ben dit niet eerder tegengekomen in een eerdere thriller. De film- en televisierechten zijn verkocht, zelfs in het boek zelf geeft de collega van Porter, Brian Nash, letterlijk aan; "Ik denk dat ik wacht tot de film in de bioscoop draait." Ik vond het een spannende thriller maar vond het jammer dat de dagboek hoofdstukken in de tweede helft van het boek iets langer waren dan de zoektocht van Porter en zijn team naar de ontvoerde Emory. Die hoofdstukken horen wel bij het boek om de geschiedenis van Aap mee te krijgen maar ik vond ze soms onrealistisch en te bizar en op het eind vond ik eigenlijk de dagboek hoofdstukken teveel ten opzichte van de zoektocht naar Emory door Porter maar dat kon wellicht niet anders om het plot rond te maken. Toen ik het boek net dichtsloeg moest ik het echt even laten bezinken hoe Aap geïntegreerd was in het imperium van zijn slachtoffer en wie de stem was die Emory hoorde toen ze ontvoerd was. Het is bizar hoe de schrijver op het eind de touwtjes aan elkaar knoopt, soms een beetje ongeloofwaardig maar wat een verhaal zeg! Ik beoordeel dit boek met 4 sterren.



  Horen, zien, zwijgen - J.D. Barker *****
Hannie van Grol (72): Origineel en bloedstollend Deze thriller speelt zich af in Chicago, waar een moordenaar al meer dan vijf jaar de stad terroriseert door kinderen te ontvoeren van mensen die verkeerde dingen hebben gedaan. Een dag later ontvangen de ouders een pakje met daarin het oor van het kind, weer een dag later eenzelfde pakketje met de ogen en de derde dag wordt de tong afgeleverd. Daarna wordt het vermoorde lichaam van het kind gevonden. De moordenaar is erop uit de ‘zondaar’ te straffen en symbolisch stuurt hij de boodschap horen, zien en zwijgen. Die is gebaseerd op de betekenis van de drie aapjes die in Japan in het heiligdom van Nikko Toshogu op een houtreliëf staan afgebeeld. Er is ook sprake van een vierde aapje dat symbool staat voor “Doe geen kwaad”. De oorspronkelijke titel van dit boek is ‘The fourth monkey’, gebaseerd dus op dat vierde aapje. De onbekende moordenaar wordt om die reden vierde Aap, kortweg Aap genoemd. Het verhaal speelt zich af in goed twee dagen. Er wordt melding gedaan van een verkeersslachtoffer dat dodelijk verongelukt. Opvallend is dat hij een pakketje bij zich heeft met een oor, zoals ook de pakketjes in het verleden er uitzagen. Meteen is duidelijk dat Aap weer actief is. Rechercheur Sam Porter weet dat hij op zoek moet naar het slachtoffer en dat hij dat binnen drie dagen moet vinden, omdat anders de levenskansen nihil zijn. Op het lichaam van de verongelukte man bevindt zich ook een dagboek. Porter gaat zich bezighouden met de inhoud ervan en al gauw twijfelt hij eraan of het verkeersslachtoffer wel de dader is. Er staan veel aanwijzingen in het dagboek over waar hij moet zoeken en wat de motieven van de dader zijn. Het boek leest vlot en is ijzingwekkend spannend. Er komen veel gruwelijkheden in voor, die je op het het puntje van je stoel laten zitten. Het verhaal is opgebouwd uit korte hoofdstukken, geschreven voornamelijk vanuit Porter, maar ook vanuit een collega en het slachtoffer van Aap. Boven elk hoofdstuk staat de tijd weergegeven en tevens de naam van de persoon van waaruit het hoofdstuk is geschreven. Ertussendoor staan dagboekfragmenten (in een ander lettertype) die langzamerhand steeds meer prijsgeven van de drijfveren van de dader. De spanning wordt goed opgebouwd met nog een zinderende plot op het eind. Regelmatig word je op het verkeerde been gezet, zodat je blijft lezen en je je met de rechercheur afvraagt hoe de puzzel in elkaar zit. Wat ook origineel was in het boek, was een resumé van het whiteboard, dat op een paar plekken weergegeven werd. Zo werden alle verdachten, slachtoffers, aanwijzingen en uit te voeren taken weer even bij elkaar gezet, een korte reminder van wat er allemaal vaststond op dat moment. Het is een origineel en bloedstollend spannend boek. Er is een klein open einde, zodat het zeker mogelijk is, dat er een vervolg op geschreven wordt. Iets wat zeker te hopen is, want verhalen die zo knap geconstrueerd zijn en zo leesbaar en spannend zijn, zijn er nooit te veel. In Amerika is het boek zo goed ontvangen dat de film- en televisierechten al verkocht zijn. Hopelijk gaan we nog heel veel horen van deze auteur die een daverend debuut neer heeft gezet.



  Horen, zien, zwijgen - J.D. Barker *****
Soraya (26): Porter krijgt na 5 jaar eindelijk het telefoontje waardoor alles veranderd. hij zit al tijden achter een seriemoordenaar aan die vandaag onder de bus is gekomen. 'De aap' zoals de man zichzelf noemt ontvoerd de kinderen van mensen die iets op hun geweten hebben. Hij stuurt de familie in witte doosjes eerst het oor van degene die hij ontvoert daarna de ogen en als laatste de tong (horen zien zwijgen). Als ze 'de aap' vinden ligt het typerende witte doosje met het oor van een meisje erin, maar wie zorgt nu voor dat meisje? De tijd dringt. J.D. Barker geeft in dit boek een uniek inkijkje in de tot standkoming van de seriemoordenaar, hierdoor wordt de zoektocht van Porter nog intenser en blijf je als lezer alert op elk stukje informatie, want is alles wel zo als het lijkt? Door de afwisseling van het onderzoek van Porter en het dagboek van 'De aap' blijf je vol aandacht lezen en word je elk hoofdstuk weer nieuwsgierig naar meer. De schrijfstijl van Barker is vlot en zuigt je mee in het verhaal, hierdoor is het boek maar lastig weg te leggen. Als je fan bent van M.J. Arlidge moet je dit boek gelezen hebben! Barker heeft het einde opengelaten en persoonlijk kan ik niet wachten tot het volgende boek over Porter.



  Horen, zien, zwijgen - J.D. Barker *****
Wendy Perdok (36): J.D. Barker begon zijn carrière als journalist en ghostwriter. In 2012 schreef hij zijn eerste roman, Forsaken, die een grote hit werd in de Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittannië. Horen, zien, zwijgen is zijn thriller debuut. Al 5 jaar houd een moordenaar de inwoners van Chicago in zijn greep. Hij ontvoert kinderen en de volgende dag ontvangen de ouders een pakketje met daarin een oor. De dagen erna volgen de ogen en de tong. Wanneer er bij het lichaam van een verkeersslachtoffer een pakketje met een afgesneden oor wordt gevonden, weet detective Sam Porter dat dit de moordenaar is die hij zoekt. Er volgt een race tegen de klok om binnen 72 uur het laatste slachtoffer te vinden. Af en toe sla je een boek dicht en denk je wauw wat een boek! En dat is het geval bij dit boek. Daarna schreef ik op : Geweldig, bizar boek, onvoorspelbaar, heel erg goed, 5 sterren. Dit boek houd je vanaf het begin in zijn greep. Het verhaal leest heel vlot en het wisselt constant af tussen detective Sam Porter en het dagboek van de dader. Vooral de fragmenten uit het dagboek zijn bizar en gruwelijk om te lezen. Tijdens het lezen probeer je constant mee te puzzelen hoe het verhaal in elkaar steekt en waar het naar toe gaat maar door de onverwachte wendingen loopt het toch weer anders dan je denk. Dit is een thriller zoals een thriller hoort te zijn! Vol spanning, af en toe gruwelijk en geen moment saai. Doordat Sam maar 72 uur heeft om het slachtoffer te vinden zit er snelheid in het verhaal. Het verhaal heeft een open einde en ik kan niet wachten op het vervolg!



  Horen, zien, zwijgen - J.D. Barker *****
Anneke (52):
Sam Porter maakt met zijn collega’s Brian Nash en Clair Norton al jarenlang deel uit van Taskforce Aap. De moordenaar van het Vierde Aapje of kortweg Aap is een seriemoordenaar die inmiddels al zeven slachtoffers heeft gemaakt in vijf jaar. Hij ontvoert een kind, stuurt een oor naar de familie gevolgd door de tong en als laatste de ogen. Uiteindelijk wordt dan het lichaam van het slachtoffer gevonden. Wanneer een man wordt doodgereden door de stadsbus blijkt deze een mooi ingepakt doosje bij zich te hebben met daarin een oor. Het adres leidt hen naar investeringsbankier Arthur Talbot en zijn onwettige dochter Emory Connors. Behalve het oor vinden Porter en Nash een dagboek op het lichaam van de verkeersdode en dit lijkt van Aap te zijn. Is de dode man Aap of heeft Porter met het dagboek een belangrijke sleutel in handen om hem eindelijk te vinden?

Horen, zien, zwijgen vertelt de jacht op een seriemoordenaar in Chicago binnen een tijdsbestek van drie dagen. De perspectieven van Porter en Emory worden afgewisseld met fragmenten uit het dagboek van Aap die door Porter worden gelezen. Het dagboek beschrijft de jeugd van de moordenaar en geeft de lezer inzicht in zijn opvoeding. Deze fragmenten zijn af en toe misschien wel wat overdreven, maar scoren wel op originaliteit. Ze brengen ook wat rust in het verhaal dat in een heel erg hoog tempo is geschreven. Het verhaal zelf zit prachtig in elkaar, maar gaat wat de persoonlijkheden van de hoofdpersonages betreft niet heel erg de diepte in.

Het vervolg, The Fifth To Die, is al geschreven en hopelijk volgt de Nederlandse vertaling (heel) snel. Horen, zien, zwijgen heeft voor mij absoluut alle ingrediënten van een boek waar je jezelf helemaal in kunt verliezen: spanning, horrorscènes, een originele plot en een geweldige finale!




  Horen, zien, zwijgen - J.D. Barker *****
Evy De Brabander (33): Wat heerlijk is het als je het nieuwe jaar kan starten met een vijfsterren-waardering! En meer dan terecht. Horen, zien, zwijgen zal menig thriller-fan kunnen bekoren. Het eerste wat opvalt is de bijzonder lay-out. Je doet het boek open en dan krijg je een naam en een tijdstip. Dit begin drukt direct een stempel op het gevoel waarmee je het boek leest. Een stuk afstandelijkheid in het begin misschien. Dat verandert later wel, als je meer over Porter te weten komt. De hoofdpersonages in deze thriller zijn goed gekozen en tot op zekere hoogte voldoende uitgewerkt. Er zit niet erg veel psychologie in en die slaat vaak op de moordenaar, wanneer het aan bod komt. Toch leer je de personages wel voldoende kennen om er een soort band mee op te bouwen. De snelheid zit er goed in. Je wil en moet en zal als lezer doorlezen. Dat is een erg goed teken en het boek laat dat ook prima toe. De schrijfstijl bevat geen ingewikkelde zinnen of moeilijke woorden, waardoor het lezen zou vertragen. Verrassingen om elke hoek, dat is wat Horen, zien, zwijgen je geeft. Een speelse manier van omschrijven, maar niettemin veel gruwelijke details, dat is wat J.D. Barker je geeft. Een snufje ongeloofwaardig, maar dat wordt mooi ingepakt en meegenomen in het verhaal. Het is maar hoe je het brengt he...



  Horen, zien, zwijgen - J.D. Barker ****
Erna (55): Jonathan Dylan Barker, is geboren in Lombard, Illinois ( VS) op 7 januari 1971. Hij was een wat introvert kind, dat je nooit zonder een boek zag. Hij was fan van Dickens en Twain en toen hij wat ouder werd van Poe en Stoker. Hij ging al jong verhalen schrijven en vertellen over heksen en geesten. Toch was hij bang in het donker, keek bv onder zijn bed voor het slapen gaan, legde de dekens strak om zich heen zodat er geen monster het bed in kon kruipen, durfde de kelder niet in. Op zijn veertiende verhuisde de familie naar Florida. Hij wilde Art gaan studeren en behaalde ook een graad in economie. Maar hij bleef ook schrijven, werd journalist en schreef de novelle Forsaken. King gebruikte karakters uit deze novelle voor een boek en de familie Stoker vroeg hem een Dracula special te schrijven. The fouth monkey verscheen in 2016 en werd een groot succes, nu in het Nederlands vertaald als Horen, zien, zwijgen. Het vervolg The fifth to die is ( nog )alleen in het Engels te lezen. Rechercheur Sam Porter is al vijf jaar op zoek naar een moordenaar die actief is in Chicago. Ze hebben deze moordenaar de bijnaam Aap gegeven. Aap straft mensen die frauduleus bezig zijn door hun dochters te ontvoeren. Hij stuurt hen pakketjes, witte doosjes met zwarte linten, waarin hij eerst het oor, dan de ogen en vervolgens de tong stopt, daarna vermoord hij de meisjes. Dit alles binnen 72 uur. Porter maakt privé een moeilijke periode door, zijn vriendin is bij een winkeloverval doodgeschoten. Hij werkt niet, omdat hij dit eerst moet verwerken. Maar dan bellen zijn collega hem. Er is een man aangereden door een bus, hij leek op weg naar de post. Hij heeft een pakketje bij zich, wit met zwarte linten , met daarin een oor. Ook heeft hij een dagboek bij zich, over zijn jeugd en leven. Dan blijkt dat Talbots ( geheime )15 jarige dochter Emory is ontvoerd. Het oor is van haar. Sam beseft dat hij nog maar kort de tijd heeft haar te redden. Maar is de man wel de moordenaar? En wat maakt het dagboek duidelijk? Komt Sam op tijd om Emory te redden? Het boek kent verschillende verhaallijnen. Sam Porter die met zijn team op zoek gaan naar de moordenaar, Emory die gevangen zit en niet weet wat er gaat gebeuren en de dagboekfragmenten. De dagboekfragmenten vormen een verhaal op zich, goed verweven in het verhaal van een rechercheur en zijn zoektocht naar de moordenaar. De schrijfstijl is prettig en leest vlot. Wel vond ik de dagboekfragmenten die eigenlijk door een kind geschreven zijn wat te volwassen geschreven. Door de aanduidingen boven de hoofdstukken is het duidelijk wat je leest en vanuit welk perspectief dat stuk geschreven is. Het boek is spannend, soms gruwelijk, soms voorspelbaar en soms verrassend. Al met al een geslaagde thriller. Ik waardeer het met 4 sterren. Inmiddels heb ik het vervolg The fifth to die gekocht, ik ben echt heel benieuwd naar dit boek.



  Horen, zien, zwijgen - J.D. Barker ****
Annemarie van de Kui (00):
“Bel me – 911” Een sms van Nash. “Dit is iets groots Porter,” zei Nash. “Jij verdient het hier bij te zijn. Het slachtoffer was op weg naar de brievenbus” “Hoe weet je dat?” vraagt Porter. “Hij had een klein wit doosje bij zich met een zwart lint eromheen gestrikt”-------

Detective Sam Porter krijgt in de vroege ochtend een bericht van zijn partner Nash dat er een ongeluk is gebeurd. Het lijkt op zelfmoord. Er blijken alleen overeenkomsten te zijn met 7 eerdere moordzaken. In Chicago is al ruim 5 jaar een seriemoordenaar actief. Hij wil duidelijk maken dat degene die hij in het hart wil raken, dingen heeft gedaan die het daglicht niet kunnen verdragen. In het witte doosje, wat het verkeersslachtoffer bij zich had, zit een afgesneden oor. Dit is het altijd eerste teken die de moordernaar geeft. Het adres op het doosje blijkt van een investeringsbankier: Arthur Talbot. In de binnenzak wordt een aantekeningenboekje gevonden. Wanneer het boekje wordt geopend, blijkt het een dagboek te zijn van de seriemoordenaar: Aap genaamd. In het dagboek staan aanwijzingen zodat men conslusies moet trekken hoe het komt dat Aap deze gruwelijke daden pleegt. Dan begint er een race tegen de klok want binnen 72 uur moet het slachtoffer, wat ontvoerd is, gevonden worden. Van wie is het oor en is het slachtoffer van het ongeluk inderdaad Aap. In het boek gaan de meeste hoofstukken over Porter en het dagboek. Je krijgt steeds meer inzicht hoe verknipt Aap is opgegroeid. Vanaf het begin is het spannend wat in de rest van het verhaal voelbaar is. Het plot is een open einde zodat er nog een vervolg kan komen. Lees, voel de spanning en verbaas je. Het boek krijgt van mij 4* Rotterdam, 9 januari 2019 Annemarie Met dank aan Vrouwenthrillers.




  Het perfecte meisje - Anja Feliers *****
Nancy Nys (28): Goed opgebouwd boek. Het verhaal is zeer meeslepend.



  De Greenwood moordenaar - Diana van Hal ****
Ria de Groot. (72): Ontzettend leuk geschreven, zij mag meerdere boeken schrijven.



  Sicilië in spanning - Column
Mieke Schepens (61): Inderdaad: respect! Dat is iets om niet te vergeten. Graag gelezen. Warme groet uit een fris IJzendijke.



  Het verbond - Lineke Breukel ****
Lineke Breukel (57): Als reactie op de vorige recensie: "De schrijfstijl is kinderlijk eenvoudig" schrijft de recensent en dat is juist de bedoeling bij dit boek omdat het ook geschikt moet zijn voor young adult. Deze schrijfstijl is dus een bewuste keuze geweest en het doel is bereikt. Volgens dit commentaar is dat prima gelukt! Helaas kan ik dit commentaar niet plaatsen zonder een waardering te geven, dus ik heb dit boek vier sterren gegeven (geen 5 omdat ikzelf eigenlijk helemaal niet wil stemmen op ons groepsproduct).



  Rusteloos - Hilde Vandermeeren,Walter Damen ****
Wendy Wenning (51): Kirsten, een jonge Vlaamse advocate, woont alweer tien jaar in Lissabon en spreekt naast haar moedertaal ook vloeiend Engels, Frans, Duits en Portugees. Portugees is de taal van het land waar Kirsten haar vader had verloren. Kirsten werkt voor een gerenommeerd advocatenkantoor in Lissabon. Haar eerste grote zaak is de vermissing van de dochter van een Portugese partijvoorzitter. Een Vlaamse projectontwikkelaar wordt verdacht van betrokkenheid en Kirsten is degene die hem moet verdedigen. Maar volgens de publieke opinie is hij schuldig en ook al houdt hij vol onschuldig te zijn, Kirsten heeft haar twijfels of ze hem wel kan vertrouwen. Als een onderzoeksjournalist feiten ontdekt die een nieuw licht op de zaak werpen, blijkt er bij anderen veel aan gelegen om de waarheid te verbergen. 

Rusteloos is het eerste deel van een trilogie en een samenwerking van strafpleiter Walter Damen en misdaadauteur Hilde Vandermeeren. Verhalend vanuit de perspectieven van Kirsten en Miquel Rodrigues volgen we hun belevenissen. Het hectische leven van Kirsten als advocaat, wordt afgewisseld met kleine privédingen en ook is er een summiere kennismaking met de onderzoeksjournalist. Wat een beetje gemist wordt is meer diepgang van de personages alsmede een stukje psychologie waar Vandermeeren zo sterk in is. Misschien is het ook niet juist een vergelijking te maken en moet dit boek gezien worden als een andere weg die Vandermeeren tussendoor bewandelt.  

Gebruik makend van verschillende verhaallijnen is hier een krachtig, vlotlopend verhaal neergezet, waarbij genoeg openingen zijn overgebleven om in de volgende delen op voort te borduren. Maar ook wordt een verhaallijn met plot en al netjes afgerond. Af en toe is er een verschil in schrijftstijl te bespeuren maar de kans is groot dat dit niet opvalt bij degene die nog geen boek van Vandermeeren heeft gelezen. De auteurs hebben dit boek voorzien van voldoende momenten met spanning en meerdere wendingen weten de spanning even flink op te voeren. Ondanks dat er enige diepgang mist, zijn er in het privéleven van Kirsten een aantal veranderingen gaande. Soms iets voorspelbaar maar het geeft wel nieuwsgierigheid mee en geeft meerdere mogelijkheden voor de verdere ontwikkeling van dit personage.

Als we Rusteloos zien als een andere weg die bewandelt wordt, dan heeft dit duo een krachtig begin neergezet. Een legal thriller die perfect als script voor een spannende televisieserie zou kunnen dienen. Rusteloos laat veel potentie zien en maakt genoeg los bij de lezer om nieuwsgierig te zijn naar het volgende deel.




  Persona - Soraya Vink ****
Wendy Wenning: Soraya is in het dagelijks leven redacteur en recensent bij Hebban.nl, met als specialisatie thrillers. Ze heeft door haar werk veel contacten met auteurs en hun horen vertellen over hun schrijfproces inspireerde haar zodat bij Soraya langzaam de uitdaging ontstond zelf een boek te gaan schrijven. 

Rechercheur Elvira Selas heeft noodgedwongen haar carrière als undercoveragente moeten beëindigen. Ze gaat er een jaar tussenuit en keert dan terug naar de Nederlandse politie. Hier krijgt ze haar laatste kans op de afdeling Zware Criminaliteit. Als ze het hier verprutst, kan ze haar loopbaan bij de politie vergeten. 

De zaak die Elvira toegewezen krijgt is een raadselachtige dubbelmoord. Er moet een verband zijn want bij beiden slachtoffers is er een rouwkaart met een Latijnse tekst achtergelaten door de dader. Elvira richt zich op de zaak, maar zonder dat het politiekorps daarvan op de hoogte is, is ze ook met andere dingen bezig. Ze probeert haar broer te vinden die verdwenen is. Het vermoeden bestaat dat haar broer nog steeds banden onderhoudt met een berucht drugskartel. Dezelfde waar Elvira haar undercovertijd heeft doorgebracht. Elvira zal terug moeten naar een verleden dat ze liever had willen laten rusten. 

‘Nooit meer zal ze het ervaren. De geborgenheid van een plek waar haar niets kan overkomen.’  

Persona verhaalt vanuit het perspectief van Elvira, in de derde persoon. Daarnaast zijn er hoofdstukken die cursief zijn geschreven en die verhalen vanuit de dader. Elvira moet verplichte sessies bij een forensisch psycholoog volgen en deze man weet meer dan zij verwacht. Ondertussen probeert Elvira haar plekje in het korps weer te vinden maar omdat er veel andere dingen meespelen gaat niet alles even soepel. Haar undercovertijd heeft Elvira ook hard gemaakt, en de meeste emoties probeert ze ver van haar vandaan te houden. Wat gelijk al opvalt is de schrijfstijl van Vink. Een schrijfstijl die je kan omschrijven als erg precies. Het voelt of elk woordje, elke zin met veel zorgvuldigheid is uitgekozen. Misschien wel tig keren geschrapt, aangepast voordat de auteur voor haar gevoel de juiste woorden en zinnen had. Je proeft hierin veel perfectionisme. 
De auteur is met het schrijven van Persona ook niet over een nacht ijs gegaan. Ze heeft er ongeveer drie jaar aan besteed waarbij de research de meeste tijd in beslag nam. Alles weloverwogen neerzetten en er dan ook nog een spannend verhaal van maken is niet makkelijk met dit perfectionisme. Maar ze is er wel in geslaagd al waren er gedeeltes dat de spanning iets vertraagde. Alleen niet op een hinderlijke manier, maar eerder als een rustpunt in het geheel.  

Bij het hoofdpersonage moest ik qua uiterlijk gelijk aan de auteur zelf denken. Heb geprobeerd te negeren maar na vele pogingen besloten dit te accepteren. Elvira wordt krachtig neergezet en vooral haar persoonlijke drijfveer maakt haar keihard. Maar als ze de emoties toelaat komt er een zachte en ook kwetsbare vrouw te voorschijn. Terwijl er een zaak moet worden opgelost, moet ze ook nog voortdurend haar eigen veiligheid in de gaten houden. Want dat het drugskartel nog niet klaar met haar is, is helder. Het persoonlijke motief van haar maakt het ook heel moeilijk om aan de goede kant van de wet te blijven. Aan het eind van dit boek is duidelijk dat de ontwikkeling van dit personage nog niet klaar is en ben dan ook benieuwd wat we in de toekomst kunnen verwachten. 

Persona is in ieder geval een prima debuut, waarbij Vink laat zien het goed in de vingers te hebben. Een personage die een indruk achterlaat, een mooie spanningsboog en een goed verhaal met onverwachte wendingen, voldoende ingrediënten voor een goede thriller. Nederland heeft er weer een nieuw thrillertalent bij.




  Gevaarlijk spel - Liesbeth van Kempen ***
Pee Pastinakel (64): Ik heb nogal een dubbel gevoel over dit boek. Want ondanks dat ik me geïrriteerd heb aan de hoofdpersoon wilde ik het toch graag uitlezen.




  Geef de pen door...20 - Schrijven
Renee (60): Wow, wat een ontwikkelingen! Er zitten nog een paar taal-/spellingfoutjes in, maar dat komt nog wel goed. Ik ben in ieder geval weer benieuwd naar deel 21. Top



  Verwachte thrillers (die al te reserveren zijn) - Tips van de redactie
Evy De Brabander (33): DNA en Koudvuur staan al in de leesplanning. De rest wordt maar afwachten of ik er ergens tijd voor kan maken!



  De stem - Suzanna Esther ****
Mieke Wijnants: De korte proloog geeft de lezer de indruk dat het verhaal een thriller betreft. Kijk je naar de NUR-codes voor in het boek: 402 dan zou het een waargebeurd verhaal betreffen, de tweede NUR-code 300 geeft aan dat het boek valt onder Literaire fictie algemeen. Als lezer weet je na het lezen van het verhaal, dat het een ingenieuze spannende roman is met veel psychologie. De zachtgele cover laat een afbeelding van een vrouwenmond zien, die iets probeert te doorbreken, haar ogen zien nog niet alles en haar mond snakt naar … 
Is de vrouwenmond op de cover Lisa, Amélie of … ? 

De auteur neemt de lezer mee in het leven van Maarten Brugman; een ingedutte dertiger die ooit werkte als freelance accountant; door zijn eerlijkheid vertrokken opdrachtgevers, kreeg hij een hekel aan zijn werk en stopte ermee. Van zijn toenmalige vrouw Elizabeth kreeg hij verwijt op verwijt; een scheiding lag voor de hand. In die periode wordt Maarten zwaarmoedig, heeft geen zin en energie meer om zijn leven op te pakken. Hij gaat uiteindelijk werken bij Xeros als callcentermedewerker. Maarten heeft geen sociale contacten, vindt amper aansluiting bij zijn collega’s en heeft sporadisch contact met zijn moeder; een overbezorgde vrouw die hem haar wil oplegt en waar hij geen weerwoord op heeft. Hij probeert zichzelf te zien door de ogen van anderen en heeft hierdoor totaal geen zelfvertrouwen meer, vindt zichzelf niet de moeite waard en denkt dat hij een vrouw niets te bieden heeft. Op zekere dag hoort Maarten een stem; een imaginair persoon in de vorm van een vrouw die hij Amélie noemt. Ze probeert door middel van vragen waar hijzelf antwoord op moet geven, zijn gedachtegang te ordenen. Ze laat hem nadenken over zichzelf; wat voelt hij, wie is hij en wat wil hij? Ze hoopt op deze manier zijn leven weer leuk te maken en zijn zelfvertrouwen te vergroten. Gaat dit lukken?  

De auteur voert de verschillende personages langzaam op, zodat je als lezer rustig aan kennis kunt maken met de verschillende, soms duistere karakters. De net afgestudeerde Lisa werkt als teamleider bij Xeros; Hans Schuurman als manager. Hans is getrouwd met Barbara; samen hebben ze twee zoons. Hans houdt van kunst; ze bezoeken vaak exposities. Daar ontmoeten ze Erik; fotograaf en schilder, die vrouwen als een uitdaging ziet. 

'Ik denk aan de beginjaren van mijn huwelijk. Ineens dringt het tot me door dat ik met de eerste de beste die mij ‘goed genoeg’ vond, ben getrouwd.

Richard van der Spek, de vader van Lisa, koopt grote panden op die hij verhuurt aan bedrijven en zelfstandigen. Roderick werkt achter de schermen voor Richard. Lisa woont in een pand van haar vader; ze kreeg twee jaar de tijd om een zelfstandig leven op te bouwen. De twee jaar zijn bijna om en ze moet het pand verlaten; ze komt echter geld te kort om ergens anders te gaan wonen. Haar vader is onverbiddelijk. Mandy een vriendin laat zich betalen voor seks; ze nodigt Lisa uit om dit ook te gaan doen. Gaat ze hier op in? 

'Het warme water heeft de nervositeit voor de afspraak van vanavond enigszins verdreven.

Hans is bereid om Lisa te helpen aan een beter betaalde functie. Ze wordt door Hans gevraagd om mensen van haar afdeling aan te reiken om een nieuw project binnen Xeros op te starten. Wat houdt dit project in werkelijkheid in? En waar, met wat en met wie wordt Lisa geconfronteerd? 

'Een donkere schaduw beweegt zich door de tuin en even slaat haar hart over.

Het verhaal kent veel ontwikkelingen waarin de personages meer met elkaar te maken hebben dan dat ze zelf weten. De auteur laat ze op vernuftige wijze samenvloeien. In moeilijke tijden leer je je vrienden kennen is in het verhaal duidelijk aanwezig; juist degene die ze voorheen niet zag biedt Lisa een uitweg. In het verhaal zie je niet alleen Maarten, maar ook Lisa groeien. De auteur weet je aandacht vast te houden en focussen op alle personages tot de laatste bladzijden. De proloog wordt hierdoor aan het eind pas duidelijk; dat is knap gedaan. Hoewel al eerder duidelijk is ‘wie’ en ‘waarom’, is de afloop verrassend gruwelijk. 

In de epiloog komt daar nog een schepje bovenop. De auteur schrijft niet alleen beeldend en humoristisch, ook de gedachtegang van personages roept ze tot leven. Met haar fijnzinnig vindingrijk taalgebruik weet ze een eenvoudige balie om te toveren tot een ‘niervormige balie’, een nietszeggend steegje tot een steegje dat je voor je ziet en ruikt. Personages worden sterk neergezet; als lezer kun je deze bij wijze van spreken uittekenen. Levendige dialogen, een goed opgebouwde verhaallijn en de vele bijvoeglijke naamwoorden geven het verhaal nog meer kleur. Het is fijn om als lezer de ruimte te hebben om zelf te mogen nadenken en invulling te geven aan onbeantwoorde vragen; in dit verhaal is het juist jammer, omdat er teveel onbeantwoord blijft. Misschien een vervolg schrijven? 

Van de andere kant is dit boek gericht op het psychologische effect van mens op mens en daar is de auteur ruimschoots in geslaagd. De auteur heeft een boeiend psychologisch verhaal geschreven waarin de eenzaamheid, letterlijk en figuurlijk, van de diverse personages onder de loep worden genomen. Een verhaal over vriendschap, fraude, bedrog, verleiding, machtsmisbruik, onder druk worden gezet, liefde in meerdere variaties en wat het missen van een ouder of juist het opkijken daar na met iemand kan doen.




  IJsengel - Nathalie Pagie **
Mariska (00): Vond dit een tegenvaller. Houterig en afstandelijk geschreven in een poging Scandinavisch over te komen?? Wat mij betreft niet geslaagd. Het verhaal an sich heeft dan wel wat, maar de manier waarop het verteld wordt is niet prettig. Jammer, had er meer van verwacht.



  De stem - Suzanna Esther ****
Wendy Wenning: De cover heeft een mooie kleur geel en het lijkt op een stuk papier dat kapot is gegaan doordat een vrouw haar gezicht erdoorheen heeft geduwd. Een vrouw die haar stem wil laten gelden en dat maakt de cover ook perfect passend bij het verhaal.  
Na een wat (nog) onduidelijke proloog is er de kennismaking met Maarten, een personages. Maarten is een man die doet wat hij moet doen en daar is ook alles mee gezegd. Hij is zijn levenslust kwijt. Xeros, een callcenter, waar hij zich voor moet doen als accountmanager van een gerenommeerd bedrijf. Dit om nieuwe klanten binnen te halen voor de bedrijven die Xeros daarvoor ingeschakeld heeft. Maarten is gecharmeerd van zijn teamleider Lisa, maar die wendt haar charmes naar Hans, de manager, om zo hogerop te komen in het bedrijf. Lisa maakt regelmatig misbruik van de onzekere Maarten om zo de rotklusjes voor haarzelf te ontlopen. Op een gegeven moment gaat Maarten een stem horen die hem wil helpen een leuker leven te krijgen. Eerst vindt Maarten het maar niks totdat hij in de gaten krijgt dat De Stem hem wel hele goede adviezen geeft.   

Ondanks dat er eerst de verwachting is dat Maarten het hoofdpersonage is, verhaalt het boek uit meerdere personages die allemaal hun eigen stem hebben. Maarten is eenzaam, voelt zich onzichtbaar en sinds hij gestopt is met roken heeft hij behoorlijk wat overwicht. Ook heeft hij last van angsten. Lisa, zijn collega, heeft er veel voor over om haar doel te bereiken. Hans, de manager, denkt het helemaal voor elkaar te hebben en zijn vrouw Barbara vaart er wel bij. Geld genoeg alleen sinds de kinderen ook de hele dag van huis zijn voelt ze zich vaak eenzaam. Ze voelt zich dan ook snel aangetrokken tot de charmante kunstenaar Erik. Vooral als blijkt dat Hans zijn zaakjes niet zo goed voor elkaar heeft.

Hij was zo zeker geweest van zijn zaak, maar nu leek het kaartenhuis van zijn zorgvuldig gecalculeerde bestaan op een hoop oud papier; zelfs zijn huwelijk bleek wankel.‘ 

De proloog van de Stem is beangstigend en roept meteen een goede nieuwsgierigheid op. De eigenzinnige schrijfstijl van de auteur, met een goede aandacht voor details, trekt je gelijk het verhaal in en laat de nieuwsgierigheid steeds verder groeien. De personages worden tot in de finesse uitgediept en worden tijdelijk een onderdeel van je leven. De personages wisselen elkaar af en elk nieuw hoofstuk is er weer een ander personage aan het woord. En in elk nieuw hoofdstuk worden we voorzien van nieuwe informatie waardoor er voortdurend weer wat te ontdekken valt. Als Maarten De Stem gaat horen begint hij langzaam uit zijn schulp te kruipen en krijgt dit personage een steeds meer interessant karakter. De Stem, die hij later de naam Amélie geeft, zorgt er onbewust voor dat Maarten erachter begint te komen wat hij van het leven verwacht.  

De auteur slaagt er prima in de lezer tot aan het laatste moment te blijven verrassen. De ontwikkelingen zijn onvoorspelbaar en na elk hoofdstuk vraag je je af wat er nu weer allemaal staat te gebeuren. De verhaallijnen lopen naast elkaar en worden door een goed uitgekiende uitwerking langzaam tot elkaar verbonden. De personages hebben allemaal een verbinding alleen zijn ze niet altijd op de hoogte dat er een onderling verband bestaat. De sublieme en vooral originele opbouw en uitwerking laten genieten tot aan de laatste bladzijde al blijven er wat losse eindjes over die vragend houden. Een fraaie roman die door de vele spannende ontwikkelingen en personages die ieder op hun eigen wijze met de situaties omgaan genoeg elementen in zich heeft om een psychologische thriller genoemd te mogen worden. Een aangename kennismaking met deze auteur die heeft weten te overtuigen door haar verfrissende en eigenzinnige schrijfstijl.




  Hypnose - Lars Kepler *
Jac Claasen (67): Hypnose was een vreselijk slecht boek.Na dit boek heb ik Lars Kepler aan de kant gelegd. Nooit meer dacht ik. Maar m'n leesmaatjes hebben met overgehaald om verder te gaan met 'Getuige'. Dik in orde dit boek.



  Verminkte toekomst - Melissa Skaye *****
Diane Kooistra (43): Sanne is rechercheur die in haar jeugd en in de vorige delen van de VT serie van Melissa Skaye veel heeft meegemaakt, Dat heeft haar gevormd tot de krachtige personage die Melissa van haar heeft gemaakt. Haar moeder is verdwenen en ineens krijgt ze de ketting die haar moeder omhad op de dag van verdwijning in handen. Andere nabestaanden van vrouwen die vermist zijn sinds die tijd worden weer benaderd en deze cold case die voor Sanne alles behalve Cold aanvoelt is geopend. Maar Sanne moet dit onderzoeken naast de andere zaken die op haar bureau liggen; een moeder die haar zoon ziek maakt en een nieuwe vermissing. Dat maakt dat de zaken een beetje door elkaar lopen maar zorgt er ook voor dat je dit boek geen moment uit het oog wilt verliezen. Dat komt wat mij betreft door het andere verhaal in dit boek. Het verhaal van Emma, de moeder van Sanne die in de jaren 90 jarenlang vastgehouden en mishandeld wordt. Ze krijgt kinderen en probeert er alles aan te doen om te ontsnappen. Mijn hart sprong over bij een plotselinge plotwending en daar houd ik van. Verrassingen van de auteur. Heel erg spannend, gruwelijk heerlijk lezen met het kippenvel op je armen, wat zeg ik, overal. Melissa Skaye is in de personages gedoken, heeft onderzocht wat een vermissing doet met de vermiste, de dader en de nabestaanden. De verhalen lopen mooi in elkaar over en de balans tussen heden en toekomst lijkt goed. Je kunt dit deel prima los lezen, maar niet voordat je de mooie cover hebt bekeken. Het prikkeldraad, de schommel en de boom komen op verschillende plekken in het verhaal terug als kleine details. Na het lezen wil je het verhaal nog een keer lezen omdat je bang bent dat je een detail gemist hebt. Een topboek!



  Het geschenk - Marijke Verhoeven ****
Ilse (51): Wanneer Nina ontdekt dat ze zwanger is, zet dat haar leven en haar relatie met Torben helemaal op zijn kop. De ex-partner van Nina voert diezelfde periode verbouwingswerken uit aan de woning van Nina en Torben. Een van de werkmannen heeft echter een ongezonde belangstelling voor Nina. De man blijkt echter geen onbekende te zijn op het eiland en lijkt een duister verleden met zich mee te dragen. Tegelijk met hem keert ook Helena na vele jaren terug naar het eiland. Is het toeval dat ze met twee tegelijk op Kenning zijn of zit er meer achter? ‘Het geschenk’ is het derde boek uit de Kenning-reeks, maar kan perfect afzonderlijk gelezen worden. Kenning is een kleine gemeenschap waar iedereen mekaar kent. Marijke Verhoeven schetst alle personages dan ook als echte aanspreekbare types, die je zomaar op straat zou kunnen tegenkomen. Als lezer voel je je eigenlijk direct thuis in Kenning. Zelfs wanneer blijkt dat mensen met bovennatuurlijke gaven door het dorp worden aangetrokken. De schrijfster heeft de onderlinge zuiver menselijke relaties mooi uitgewerkt in het boek, waardoor het heel herkenbaar wordt voor een breed publiek. Het verhaal heeft 2 verhaallijnen. De ene is het verhaal van het verleden en geschreven in de derde persoon en bouwt stillaan op naar het heden, waardoor de lezer alsmaar meer inzicht krijgt in wat er vroeger gebeurd is en hoe het nu eigenlijk zit met die verdachte kerel die zoveel interesse heeft in Nina. De tweede verhaallijn is het verhaal van Nina en is vanuit haar perspectief geschreven. Het verhaal heeft je als lezer al snel in zijn greep. De spanning bouwt zich goed op in het verhaal, tot de uiteindelijke climax die toch nog enkele verrassingen met zich meebrengt. Verhoeven schreef met ‘Het geschenk’ een thriller van formaat. 4,5 sterren



  Schaduwen - Yvonne Franssen ****
L Bouwmeester (56): Het verhaal gaat over Ellen, Norbert, Liesbeth en David die per hoofdstuk hun verhaal vertellen. Alle 4 hebben ze iets te maken met het verleden van Ellen. Als je denkt dat je weet wat er is gebeurt is er wel weet iets anders dat je op het verkeerde been zet. Het eind plot had van mij wel iets langer gemogen en ook het personage van Rogier had iets uitgebreid gemogen. Ik vindt de schrijfstijl van dit E-book heel prettig lezen. Korte hoofdstukken die goed spannend opgebouwd worden. Na een langzame start ( ereader deed het even niet) E-book in een keer uitgelezen. Het is de eerste keer dat ik iets van Yvonne Fransen heb gelezen maar ga dat zeker vaker doen. Geef het E-book 4 sterren.


Website Security Test