De stem
Suzanna Esther

De stem


logo_bookspot_120x90_2018
Geen Bookspotinfo aanwezig.



ISBN: 9789492221940

Uitgever: Futuro Uitgevers

Verschenen: 2018

Pagina's: 176

Categorie: Spannende roman

Overige edities:

9789492939050
E-book


Omschrijving:
Maarten Brugman is een wat sullige, ingedutte en gescheiden man die op een bepaald ogenblik een stem gaat horen die hem de weg wijst richting een minder saai bestaan. Hij wil in eerste instantie niets weten van De Stem, maar wanneer hij merkt dat De Stem hem adviezen geeft waar hij daadwerkelijk iets aan heeft, accepteert hij De Stem en geeft haar zelfs een naam: Amelie. Amelie geeft hem op geestige wijze onder meer advies over hoe hij zijn aantrekkelijke leidinggevende Lisa mogelijk zou kunnen veroveren. Lisa krijgt van haar baas een voorstel voor een nieuw project; een project dat in de relationele sfeer grote veranderingen met zich meebrengt.






Oordeel VrouwenThrillers.nl:

Recensie Annette van der Meij op 20 december 2018:

Suzanne Esther was van jongs af aan al bevangen door het schrijfvirus. Dat vertaalde zich in een studie literatuurwetenschap en uiteindelijk in het schrijverschap. Naast auteur is ze ook columnist en publiceert ze op diverse fora. Dat ze veel interesse heeft in de psychologie van het leven en de mens, ze deed ook een studie psychologie, is duidelijk te lezen in haar werk. Ook in De stem legt Suzanne Esther het gedrag van de mens onder de loep.

In Maarten Brugmans leven regent het vaker dan dat de zon schijnt. Zijn zachtaardige karakter is de reden dat hij zijn dagen slijt als callcentermedewerker, in een te klein appartement woont en maar niet loskomt van de negativiteit die zijn ex nog steeds over hem heen gooit. Het enige lichtpuntje is zijn collega Lisa, teamleider van zijn afdeling. Als Maarten op een dag een stem hoort verandert dat zijn leven. De vraag is alleen of de anderen in zijn omgeving ook openstaan voor ‘De stem’. Het verhaal begint met een thrillerwaardige proloog, en de afronding van deze verhaallijn is briljant en absurd tegelijk dat doet denken aan films van de Coen-broeders. De manier waarop de diverse personages met elkaar verweven zijn voelt als een knipoog naar dergelijke misdaadkomedies. Suzanne Esther heeft een bijzonder frisse schrijfstijl en met een vleugje ironie wordt een kleine wereld van ambitie op humoristische wijze neergezet. Dit en de korte hoofdstukken vanuit verschillende personages maken dat je het boek vlot leest. Tegelijkertijd is het ook een valkuil. Want naast dit alles is er het verhaal met een zeer interessant thema, maar dat gaat nu een beetje verloren in spitsvondigheid.

De stem bevat een interessant psychologisch vraagstuk: hoe bepalend is de stem van een ander? Suzanne Esther zet een aantal personages uiteen die hiermee te maken krijgen. Sommigen luisteren naar hun innerlijke stem en anderen laten zich leiden door de woorden van een ‘buitenstaander’. Maarten is hierin het centrale middelpunt want hoort hij nu de stem van een ander of komt Amelie, zoals hij de stem uiteindelijk noemt, uit zijn innerlijke wereld? Het verhaal wordt verteld vanuit diverse personages, allen in de derde persoon behalve Maarten. Zijn verhaal is in de eerste persoon. De reden hiervan is niet helemaal duidelijk. Alle personages hebben op één of andere manier iets met elkaar te maken en dit wordt naarmate het verhaal vordert steeds duidelijker. Doordat de personages zich in hoofdstukken afwisselen, blijf je als lezer geboeid. Opvallend is wel dat de stem van de auteur bij ieder personage heel sterk aanwezig is, waardoor het één geheel dreigt te worden. Geen van de personages onderscheidt zich of komt echt ‘binnen’. Het gevaar ook van deze stijl is dat de spitsvondigheid gaat overheersen en het één lange anekdote wordt. Zonde, want er zit echt een heel goed verhaal onder, maar dat komt nu niet tot zijn recht.


De stem is een verfrissend verhaal met genoeg stof tot nadenken.

Bezoekersreacties:



Mieke Wijnants op 13 december 2018:
De korte proloog geeft de lezer de indruk dat het verhaal een thriller betreft. Kijk je naar de NUR-codes voor in het boek: 402 dan zou het een waargebeurd verhaal betreffen, de tweede NUR-code 300 geeft aan dat het boek valt onder Literaire fictie algemeen. Als lezer weet je na het lezen van het verhaal, dat het een ingenieuze spannende roman is met veel psychologie. De zachtgele cover laat een afbeelding van een vrouwenmond zien, die iets probeert te doorbreken, haar ogen zien nog niet alles en haar mond snakt naar … 
Is de vrouwenmond op de cover Lisa, Amélie of … ? 

De auteur neemt de lezer mee in het leven van Maarten Brugman; een ingedutte dertiger die ooit werkte als freelance accountant; door zijn eerlijkheid vertrokken opdrachtgevers, kreeg hij een hekel aan zijn werk en stopte ermee. Van zijn toenmalige vrouw Elizabeth kreeg hij verwijt op verwijt; een scheiding lag voor de hand. In die periode wordt Maarten zwaarmoedig, heeft geen zin en energie meer om zijn leven op te pakken. Hij gaat uiteindelijk werken bij Xeros als callcentermedewerker. Maarten heeft geen sociale contacten, vindt amper aansluiting bij zijn collega’s en heeft sporadisch contact met zijn moeder; een overbezorgde vrouw die hem haar wil oplegt en waar hij geen weerwoord op heeft. Hij probeert zichzelf te zien door de ogen van anderen en heeft hierdoor totaal geen zelfvertrouwen meer, vindt zichzelf niet de moeite waard en denkt dat hij een vrouw niets te bieden heeft. Op zekere dag hoort Maarten een stem; een imaginair persoon in de vorm van een vrouw die hij Amélie noemt. Ze probeert door middel van vragen waar hijzelf antwoord op moet geven, zijn gedachtegang te ordenen. Ze laat hem nadenken over zichzelf; wat voelt hij, wie is hij en wat wil hij? Ze hoopt op deze manier zijn leven weer leuk te maken en zijn zelfvertrouwen te vergroten. Gaat dit lukken?  

De auteur voert de verschillende personages langzaam op, zodat je als lezer rustig aan kennis kunt maken met de verschillende, soms duistere karakters. De net afgestudeerde Lisa werkt als teamleider bij Xeros; Hans Schuurman als manager. Hans is getrouwd met Barbara; samen hebben ze twee zoons. Hans houdt van kunst; ze bezoeken vaak exposities. Daar ontmoeten ze Erik; fotograaf en schilder, die vrouwen als een uitdaging ziet. 

'Ik denk aan de beginjaren van mijn huwelijk. Ineens dringt het tot me door dat ik met de eerste de beste die mij ‘goed genoeg’ vond, ben getrouwd.

Richard van der Spek, de vader van Lisa, koopt grote panden op die hij verhuurt aan bedrijven en zelfstandigen. Roderick werkt achter de schermen voor Richard. Lisa woont in een pand van haar vader; ze kreeg twee jaar de tijd om een zelfstandig leven op te bouwen. De twee jaar zijn bijna om en ze moet het pand verlaten; ze komt echter geld te kort om ergens anders te gaan wonen. Haar vader is onverbiddelijk. Mandy een vriendin laat zich betalen voor seks; ze nodigt Lisa uit om dit ook te gaan doen. Gaat ze hier op in? 

'Het warme water heeft de nervositeit voor de afspraak van vanavond enigszins verdreven.

Hans is bereid om Lisa te helpen aan een beter betaalde functie. Ze wordt door Hans gevraagd om mensen van haar afdeling aan te reiken om een nieuw project binnen Xeros op te starten. Wat houdt dit project in werkelijkheid in? En waar, met wat en met wie wordt Lisa geconfronteerd? 

'Een donkere schaduw beweegt zich door de tuin en even slaat haar hart over.

Het verhaal kent veel ontwikkelingen waarin de personages meer met elkaar te maken hebben dan dat ze zelf weten. De auteur laat ze op vernuftige wijze samenvloeien. In moeilijke tijden leer je je vrienden kennen is in het verhaal duidelijk aanwezig; juist degene die ze voorheen niet zag biedt Lisa een uitweg. In het verhaal zie je niet alleen Maarten, maar ook Lisa groeien. De auteur weet je aandacht vast te houden en focussen op alle personages tot de laatste bladzijden. De proloog wordt hierdoor aan het eind pas duidelijk; dat is knap gedaan. Hoewel al eerder duidelijk is ‘wie’ en ‘waarom’, is de afloop verrassend gruwelijk. 

In de epiloog komt daar nog een schepje bovenop. De auteur schrijft niet alleen beeldend en humoristisch, ook de gedachtegang van personages roept ze tot leven. Met haar fijnzinnig vindingrijk taalgebruik weet ze een eenvoudige balie om te toveren tot een ‘niervormige balie’, een nietszeggend steegje tot een steegje dat je voor je ziet en ruikt. Personages worden sterk neergezet; als lezer kun je deze bij wijze van spreken uittekenen. Levendige dialogen, een goed opgebouwde verhaallijn en de vele bijvoeglijke naamwoorden geven het verhaal nog meer kleur. Het is fijn om als lezer de ruimte te hebben om zelf te mogen nadenken en invulling te geven aan onbeantwoorde vragen; in dit verhaal is het juist jammer, omdat er teveel onbeantwoord blijft. Misschien een vervolg schrijven? 

Van de andere kant is dit boek gericht op het psychologische effect van mens op mens en daar is de auteur ruimschoots in geslaagd. De auteur heeft een boeiend psychologisch verhaal geschreven waarin de eenzaamheid, letterlijk en figuurlijk, van de diverse personages onder de loep worden genomen. Een verhaal over vriendschap, fraude, bedrog, verleiding, machtsmisbruik, onder druk worden gezet, liefde in meerdere variaties en wat het missen van een ouder of juist het opkijken daar na met iemand kan doen.

Oordeel:

Wendy Wenning op 13 december 2018:
De cover heeft een mooie kleur geel en het lijkt op een stuk papier dat kapot is gegaan doordat een vrouw haar gezicht erdoorheen heeft geduwd. Een vrouw die haar stem wil laten gelden en dat maakt de cover ook perfect passend bij het verhaal.  
Na een wat (nog) onduidelijke proloog is er de kennismaking met Maarten, een personages. Maarten is een man die doet wat hij moet doen en daar is ook alles mee gezegd. Hij is zijn levenslust kwijt. Xeros, een callcenter, waar hij zich voor moet doen als accountmanager van een gerenommeerd bedrijf. Dit om nieuwe klanten binnen te halen voor de bedrijven die Xeros daarvoor ingeschakeld heeft. Maarten is gecharmeerd van zijn teamleider Lisa, maar die wendt haar charmes naar Hans, de manager, om zo hogerop te komen in het bedrijf. Lisa maakt regelmatig misbruik van de onzekere Maarten om zo de rotklusjes voor haarzelf te ontlopen. Op een gegeven moment gaat Maarten een stem horen die hem wil helpen een leuker leven te krijgen. Eerst vindt Maarten het maar niks totdat hij in de gaten krijgt dat De Stem hem wel hele goede adviezen geeft.   

Ondanks dat er eerst de verwachting is dat Maarten het hoofdpersonage is, verhaalt het boek uit meerdere personages die allemaal hun eigen stem hebben. Maarten is eenzaam, voelt zich onzichtbaar en sinds hij gestopt is met roken heeft hij behoorlijk wat overwicht. Ook heeft hij last van angsten. Lisa, zijn collega, heeft er veel voor over om haar doel te bereiken. Hans, de manager, denkt het helemaal voor elkaar te hebben en zijn vrouw Barbara vaart er wel bij. Geld genoeg alleen sinds de kinderen ook de hele dag van huis zijn voelt ze zich vaak eenzaam. Ze voelt zich dan ook snel aangetrokken tot de charmante kunstenaar Erik. Vooral als blijkt dat Hans zijn zaakjes niet zo goed voor elkaar heeft.

Hij was zo zeker geweest van zijn zaak, maar nu leek het kaartenhuis van zijn zorgvuldig gecalculeerde bestaan op een hoop oud papier; zelfs zijn huwelijk bleek wankel.‘ 

De proloog van de Stem is beangstigend en roept meteen een goede nieuwsgierigheid op. De eigenzinnige schrijfstijl van de auteur, met een goede aandacht voor details, trekt je gelijk het verhaal in en laat de nieuwsgierigheid steeds verder groeien. De personages worden tot in de finesse uitgediept en worden tijdelijk een onderdeel van je leven. De personages wisselen elkaar af en elk nieuw hoofstuk is er weer een ander personage aan het woord. En in elk nieuw hoofdstuk worden we voorzien van nieuwe informatie waardoor er voortdurend weer wat te ontdekken valt. Als Maarten De Stem gaat horen begint hij langzaam uit zijn schulp te kruipen en krijgt dit personage een steeds meer interessant karakter. De Stem, die hij later de naam Amélie geeft, zorgt er onbewust voor dat Maarten erachter begint te komen wat hij van het leven verwacht.  

De auteur slaagt er prima in de lezer tot aan het laatste moment te blijven verrassen. De ontwikkelingen zijn onvoorspelbaar en na elk hoofdstuk vraag je je af wat er nu weer allemaal staat te gebeuren. De verhaallijnen lopen naast elkaar en worden door een goed uitgekiende uitwerking langzaam tot elkaar verbonden. De personages hebben allemaal een verbinding alleen zijn ze niet altijd op de hoogte dat er een onderling verband bestaat. De sublieme en vooral originele opbouw en uitwerking laten genieten tot aan de laatste bladzijde al blijven er wat losse eindjes over die vragend houden. Een fraaie roman die door de vele spannende ontwikkelingen en personages die ieder op hun eigen wijze met de situaties omgaan genoeg elementen in zich heeft om een psychologische thriller genoemd te mogen worden. Een aangename kennismaking met deze auteur die heeft weten te overtuigen door haar verfrissende en eigenzinnige schrijfstijl.

Oordeel:

Pas verschenen >
Bloedband

Bloedband
Jet van Vuuren

Roofdier

Roofdier
Toni Coppers

IJzige val

IJzige val
Ulf Kvensler

De nachtdienst

De nachtdienst
Esther Verhoef
(Midprice)

Onderstroom

Onderstroom
Linda Jansma

Doodvonnis

Doodvonnis
Andreas Gruber

De boekenmoord

De boekenmoord
Sandra Berg

De vergissing

De vergissing
K.L. Slater
(E-book)

Speelplaats

Speelplaats
A.M. Ollikainen

Website Security Test