Bezoekersreacties



  Wie schrijft, die blijft - Heleen van den Hoven *****
Diane Kooistra:
Met Het CARPA Complot maakte Heleen van den Hoven in 2019 haar thrillerdebuut bij De Crime Compagnie. Het boek kreeg lovende recensies en NBD Biblion noemt haar de 'Jan Terlouw voor volwassenen'. Daarna verschenen de thrillers De speelgoedman en Tango algoritme. Ze schreef ook verhalen voor de verhalenbundels van De Crime Compagnie waardoor ze zich voor dit boek goed in lijkt te kunnen leven in het schrijven van korte verhalen. 

Voor Wie schrijft die blijft heeft van den Hoven een bijzondere groep mensen bij elkaar gebracht. Twaalf auteurs met dezelfde droom. Alle twaalf getriggerd door een schrijfwedstrijd op een echt kasteel. De competitie is enorm want er hangt veel af van deze bijzondere opdracht die ze krijgen. De vraag is alleen voor wie hangt er het meeste af? Wie is de moordenaar onder de deelnemers en wie wint deze wedstrijd?

'Het samenzijn van thrillerschrijvers is meestal stimulerend en vrolijk, zeker wanneer de drank gaat vloeien, maar om de een of andere reden voelt het vandaag alsof er iets mis is.'

Wat een mooie setting voor een thriller, breng twaalf gedreven mensen bij elkaar en zorg dat er elke dag eentje afvalt. Het wordt in meerdere programma’s gebruikt maar is nog nooit zo intens beleefd als tijdens het lezen van dit boek. Het duurt heel even voor het systeem van dit boek duidelijk is. Maar dan is stoppen geen optie meer want de lezer wordt zelf onderdeel van het verhaal lijkt het wel.
Het verhaal van de wedstrijd waar alles om draait of vanaf hangt wordt afgewisseld door flarden van de verhalen waar ze mee bezig zijn. Het is alsof er steeds een andere camera op de scènes gericht is en dat leest heel prettig. 
De cliffhangers aan het einde van de hoofdstukken zijn zo doordacht dat de lezer gelijk weer rechtop zit. Een klein woordje kan alles op scherp zetten. En aan het denken zetten. Hoe de dynamiek van een groep steeds weer verandert als er een afvaller weg is gegaan en de wedstrijd verder gaat is goed beschreven.  Hoe zou jij reageren? Dan blijkt er tussen de regels door ook nog een geheim te zijn dat steeds meer plek inneemt in het verhaal. Een bijzonder detail. 

Het verhaal van “muis” wordt een vervolgverhaal in het verhaal van de wedstrijd. De verschillende schrijfstijlen van de deelnemers laten zien dat Van den Hoven talent heeft voor schrijven en zich echt in de personages heeft ingeleefd. Het past als een puzzel in elkaar.
Er zit een onderhuidse spanning door het hele verhaal en dat komt met name door de setting die door Agatha Christie lijkt te zijn gearrangeerd. Met enkele uitstapjes buiten het kasteel. Maar dat weten de kandidaten niet want zij hebben geen internet en geen telefoon. De lezer heeft dus meer informatie dan de deelnemers en dat voelt goed. 

Een thriller voor lezers die houden van stiekeme moorden, spannende dialogen en een goed verhaal. 





  Hels paradijs - Lysanne Hoksbergen ***
Amarins Elzinga:
Lysanne Hoksbergen is geboren in 1986 en woon samen met haar vriend en twee zoons. Ze werkt elk vrij moment dat ze heeft aan spannende verhalen.  In 2024 deed Hoksbergen mee aan de boekenweek schrijfwedstrijd en werd hierbij derde.

In Hels paradijs lezen we over Julia. Julia heeft een perfect leven. Een goede baan, een mooi huis en een fijn gezin. Het leven lacht haar toe zolang ze maar niet denkt aan vroeger, aan die ene dag. Als Julia overspoeld wordt door herinneringen en iedereen om haar heen wel ziet dat het niet goed met haar gaat, besluit ze een paar dagen er tussenuit te gaan. Maar op het moment dat Julia aan zichzelf wil gaan werken wacht er haar iets vreselijks!

Hels Paradijs is een korte novelle waarin Hoksbergen de lezer meteen vanaf de eerste bladzijde meesleept in het verhaal. Het leest lekker vlot maar de schrijfstijl voelt af en toe wat mysterieus aan. Het verhaal wordt voornamelijk verteld vanuit Julia. De auteur neemt de lezer regelmatig mee naar het verleden door middel van flashbacks, ook deze zijn vanuit het perspectief van Julia geschreven.
Het hoofdpersonage Julia is goed uitgewerkt. Door de flashbacks en door de gevoelens die mooi weer zijn gegeven, leert de lezer haar goed kennen. De emoties richting haar verleden en de angst, verdriet en keuzes die ze maakt komen erg goed naar voren.

De verhaallijn is goed opgebouwd. Lang blijft het geheim waar dit verhaal om draait onduidelijk en daardoor ontstaat er een mooie spanning. Waar het allemaal wat onbezonnen en zonder spanning begint, weet de auteur naar het einde toe de lezer echt nieuwsgierig te maken en letterlijk in spanning te houden. Als de spanning op het hoogtepunt is komt er al gauw een onverwacht, maar ook wat vaag en onbevredigend einde. Hoewel het een afgerond verhaal is zal de lezer een klein beetje teleurgesteld achterblijven en zeker zich nog van alles af vragen. Het feit dat het om een novelle gaat en er niet meer ruimte voor uitwerking was zal hierin vast meespelen.

Al met al is Hels paradijs een heerlijk thriller tussendoortje wat menigeen met veel plezier en spanning zal lezen. Het is een uurtje heerlijk genieten en zeker het lezen waard!




  Hels paradijs - Lysanne Hoksbergen ****
Isabelle De Moor:
Lysanne Hoksbergen was al een leesfanaat op jonge leeftijd en ook vast klant bij de bibliotheek. Haar voorliefde ging toen al uit naar spannende verhalen. Ze debuteerde eind december 2023 met Dodelijk verlangen nadat ze succesvol deelnam aan de Cozy & Crime wedstrijd georganiseerd door Schrijven Online, de Online Schrijfschool en de Verhalenfabriek. Hels Paradijs is haar tweede thrillernovelle.

Julia leidt een prachtig leven samen met haar fijne gezin. Ze heeft alles wat haar hartje begeerd. Wanneer ze vrienden uitnodigen voor een gezellig tuinfeest en Julia haar blik werpt op haar elfjarige dochter wordt ze plotseling overspoeld door herinneringen aan toen ze zelf zo jong was. De flashback hakt er hard in en Julia besluit dat ze even wat tijd voor zichzelf nodig heeft. Ze boekt een ticket naar Egypte om even voor zichzelf de dingen op een rijtje te zetten, maar wat een zorgeloze vakantie moest worden, draait uit op een hels paradijs.

Hels paradijs heeft een prachtige cover die de vakantiesfeer waarop hoofdpersonage Julia rekent, mooi weergeeft. Ook de titel spreekt de zeker thriller fan aan.
Lysanne Hoksbergen start haar verhaal op het tuinfeest van Julia’s gezin. De sfeer is ontspannen, maar toch is meteen de gespannen persoonlijkheid van Julia voelbaar. De eerste triggers zijn er al meteen vanaf het eerste hoofdstuk. Kleine verwijzingen naar het verleden maken de lezer nieuwsgierig. Er wordt tijd genomen om even in te gaan op het gezin en de onderlinge relaties en vervolgens verplaatst het verhaal zich naar een prachtige hotelomgeving in Egypte. 

De lezer leert Julia steeds beter kennen en stilaan wordt meer en meer prijsgegeven over het verleden. De vakantiesfeer wordt goed beschreven en het verhaal leest vlot. Op een bepaald moment wordt de schrijfstijl wat verwarder, maar als snel wordt duidelijk dat dit een bewuste en terechte keuze van de auteur is. Wat volgt is een prachtig verwoord deel waarin Lysanne Hoksbergen laat zien dat ze een situatie met bijhorende gevolgen, beleving en gevoelens treffend weet neer te zetten. Hoe het verhaal verder evolueert, is anders dan verwacht. 

Hels paradijs is een knap geschreven en straf verhaal met een gedurfd einde. De cirkel is rond en de lezer blijft verbijsterd achter.
Dat maakt van deze thrillernovelle een aanrader voor de fans van thrillers met een mix van vakantiesfeer en psychologische uitwerking van het hoofdpersonage.





  Gedraag je - Lois Blommestein *****
Mery Todde (58): Gedraag je van Lois Blommestein is een krachtige en aangrijpende thriller die je tot diep in je ziel raakt. Het verhaal volgt Alexandra Braza, een jonge studente die het slachtoffer wordt van een meedogenloze serieverkrachter. Blommestein slaagt erin om de grimmige realiteit van seksueel geweld op een indringende manier te belichten, zonder concessies te doen aan de rauwe emoties die hiermee gepaard gaan. Het is bewonderenswaardig hoe Blommestein erin slaagt om actuele gebeurtenissen en maatschappelijke problemen op een genuanceerde manier te verweven in haar verhaal. Door de nauwkeurige beschrijvingen en gedetailleerde karakterontwikkeling voel je als lezer de angst, woede en vastberadenheid van Alexandra tot in je vezels. Het is een verhaal dat je bij de keel grijpt en je niet meer loslaat, zelfs niet nadat je het boek hebt dichtgeslagen. De spanning is voelbaar op elke pagina, en de onvoorspelbaarheid van het plot houdt je constant op het puntje van je stoel. Maar het is niet alleen de spanning die indruk maakt; het is ook de boodschap van empowerment en solidariteit die door het verhaal heen geweven is. Gedraag je is meer dan alleen een thriller; het is een krachtig statement tegen seksueel geweld en een eerbetoon aan de moed en veerkracht van slachtoffers. Lois Blommestein heeft met dit boek een meesterwerk afgeleverd dat nog lang nadat je het hebt gelezen in je gedachten zal blijven rondspoken.



  Waar is Ivy? - Inge van Prooijen ****
Karin (35): Als Lizzy haar dochtertje Ivy wil wekken van haar middagdutje, ligt ze niet meer veilig in haar warme bedje.. Waar is Ivy? Waar is Ivy is een korte thriller die je vrijwel meteen meezuigt in het verhaal. Je volgt moeder Lizzy in 2 tijdlijnen: het heden en het verleden. Hierdoor krijg je een heel compleet beeld van wie zij is en wat er aan de verdwijning van haar dochtertje Ivy vooraf ging. De schrijfstijl maakt dat het boek heel fijn wegleest en de plot is ook echt heel goed! De ontknoping had ik zelf totaal niet zien aankomen. Maar ik verklap niks 😉 Ondertussen was er aan spanning meer dan voldoende. Dit blijf je eigenlijk van begin tot eind ook wel voelen. Voor mij is dat wel een must bij het lezen van een thriller en hier werd gelukkig aan voldaan. Al met al een sterke en goede novelle. 4 sterren!



  Revolutie - Jeroen Windmeijer,Tjarko Evenboer *****
J.N. Kingma Postma (47): Recensie van: Revolutie Auteurs: Jeroen Windmeijer Tjarko Evenboer Deel 2 Ryevaar Wijze van lezen: Boek gewonnen via Hebban in ruil voor mijn recensie. Uitgeverij: Xander Genre: thriller Cover en flaptekst: Een gebouw licht op in de duisternis. De duisternis die onheilspellend voelt. Wie verstoppen zich daar? Een huiveringwekkende en indrukwekkende flaptekst. Eigen interpretatie: Eeuwenoud is het opschrijven van belevenissen. Voor een lezers publiek of het nageslacht. Woorden waarvan de inkt is opgedroogd kunnen na publicatie dodelijk geïnterpreteerd worden. Herschrijven is dan van levensbelang. Maar wat is de echte geschiedenis? Moet dat verstopt worden omdat deze niet geaccepteerd kan worden? Er bestaat toch vrijheid van meningsuiting? Kennelijk kan alles tegen je gebruikt worden. Dat is dus al eeuwenoud. Zij die ergens in geloven en zij die niet of iets anders geloven monddood worden gemaakt. Mooie tekst: Een revolutionaire vondst. Een meedogenloze achtervolging. Een levensgevaarlijke zoektocht naar ee eeuwenoud geheim. Het verhaal: Simon komt op het spoor van een eeuwenoud geschrift wat het leven van Jezus in een geheel ander daglicht stelt. Wat volgt is een reis door Europa; ijzingwekkend spannend. Achtervolgd door een moordzuchtig duo die hetzelfde geschrift in bezit willen krijgen. Maar ook diverse Europese politie eenheden willen maar wat graag met Simon Ryevaar en journalist Nova le Temps in contact komen. Mijn leesbeleving: De proloog in ik vorm wierp me gelijk terug in de tijd. De gevoelens en gedachten nam ik over. Alles voelde echt. Daarna begint het verhaal. Net als ik bekomen ben van het terugzien van Simon Ryevaar, Nova en Annabel wat voelde als hartelijk warm terugzien, schakelt het verhaal zeer snel tussen diverse personages en plaatsen. Gelijk sta ik als lezer op scherp. Een wervelwind aan gebeurtenissen volgen elkaar op. Bloedstollend, intrigerend, indrukwekkend en keihard overschreed ik tijdperken. Ik leerde in korte tijd zoveel bij. Opnieuw zo indrukwekkend verwoord door Jeroen Windmeijer en Tjarko Evenboer. Overal de juiste snaar rakend, me de sfeer te doen voelen. Zo beeldend en haast filmisch ontvouwt dit verhaal zich aan mij. Continu geboeid bleef ik door lezen. Ieder personage in dit boek; eeuwenoud of van deze tijd is gedetailleerd uitgewerkt. Niet oppervlakkig. Je leert hun binnenwereld kennen. Waarom iemand de persoon is geworden die hij of zij is. Wat is hun drijfveer en waarom? Psychologisch gaat dat diep. Fascinerend en huiveringwekkend. De kille meedogenloosheid van een doodseskader. Gedreven door eigen overtuiging of gedwongen door een overheerser? De menselijke wroeging die doorsijpelt in een moordbelust brein. Lost het kwaad zichzelf op of wordt het hierdoor nog huiveringwekkende? Fascinerend maar ook misselijkmakend is het dat psychologische dat beschouwelijke achter de werking van de menselijke psyche. De rode draad van het verhaal wordt niet uit het oog verloren. Dat is knap. Zonder dat sommige personages het weten gaan ze elkaars paden kruisen. De weg ernaartoe zit vol beleving. De auteurs dringen je hun mening niet op maar laten je zelf nadenken en mee puzzelen. Voor mij verhoogde dat het leesgenot. Ook de diverse gebruikte talen vond ik geweldig als taal liefhebber. En ook al was veel fictie volgens het dankwoord. Voor mij voelde alles non fictief. De toewerking naar de plot is zondermeer ijzingwekkend spannend. In de plot komen alle verhaallijnen samen. Mijn mening: Ik geef 5 sterren. Wederom werd ik betoverd door de vaak metaforische teksten. De beeldende en filmische schrijfstijl. Het vermogen van de auteurs om mij de aanwezigheid van de personages te doen zien en voelen. Ik heb genoten. Een diepe buiging voor Jeroen Windmeijer en Tjarko Evenboer. Ik kijk uit naar deel drie van deze trilogie.



  Verlaat de gevangenis zonder betalen - Marjolein van der Gaag *****
Jeanet Tiemessen (61): Verlaat de gevangenis zonder betalen – Marjolein van der Gaag Brenda van Ameland is in alle staten als haar dochter Marit ’s ochtends niet op school verschijnt en niemand weet waar ze is. Als afdelingsdirecteur van de Belastingdienst wordt Brenda al maandenlang opgeslokt door de ontstane puinhoop rondom de kinderopvangtoeslag. Ze heeft geen idee wat haar puberdochter bezighoudt. Ook haar huwelijk met Ronald staat zwaar onder druk. Brenda en Ronald belanden in een emotionele rollercoaster door de vermissing van hun dochter. Het enige wat nog telt is dat Marit veilig thuiskomt. De cover met daarop een afbeelding van het bekende bordspel Monopoly met de bijpassende titel ‘Verlaat de gevangenis zonder betalen’, spreekt meteen tot de verbeelding. De rennende vrouw en de subtitel ‘Willen slachtoffers van de toeslagenaffaire wraak nemen?’ zorgen ervoor dat mijn nieuwsgierigheid meteen gewekt is, want hier zou weleens een gevaarlijk spelletje gespeeld kunnen worden! De schrijfstijl van de auteur is vlot en beeldend en door de korte hoofdstukken leest het verhaal lekker weg. Erg leuk ook dat een actuele gebeurtenis een grote rol speelt in het verhaal. Het verhaal wordt verteld vanuit wisselend perspectief, maar voornamelijk vanuit Brenda en Ronald. Deze twee personages zijn goed uitgewerkt en herkenbaar. Daarnaast worden er veel andere personages opgevoerd en dat zorgt misschien even voor verwarring, maar ook voor een heerlijk complot van verdachten, geheimen die boven water komen en goed gevonden en verrassende plotwendingen. Heden en verleden wisselen elkaar af, waardoor steeds meer puzzelstukjes op hun plek lijken te vallen. De diverse verhaallijnen zorgen voor een constante spanning en dit maakt dat je het boek maar moeilijk weg kunt leggen. ‘Verlaat de gevangenis zonder betalen’ is dan ook een fijne thriller van eigen bodem en zeker een aanrader voor de thrillerliefhebber! 4,5 ★ Bedankt De Crime Compagnie voor dit recensieboek!



  Schaduwkant - Sophie Wester *****
nel (64): “ Schaduwkant “ geschreven door Sophie Wester. Na de tragische dood van haar man, vader van haar zoon Mick gaat het nog steeds niet echt goed met Ellen. Zij is leerkracht en tevens counselor op een middelbare school met volop pubers. Ook haar zoon Mick die op dezelfde school zit is stevig aan het puberen en de relatie met zijn moeder is niet echt fijn te noemen. Er gebeuren vreemde dingen op school met de leerlingen en zelfs de leerkrachten moeten het ontgelden. Op vragen van Ellen laat Mick niets los, hij is geen verklikker en is zelfs vijandig naar zijn moeder toe. Als door ziekte van een collega Ellen zeer tegen haar zin toch meegaat naar het weekendje Texel voor de examenklassen is Mick niet echt te spreken. Dan escaleert alles en gebeurt er het ergste wat je als leerkracht kunt meemaken. De hele groep is in paniek en niemand kan of wil uit de school klappen. Het verhaal wordt vertelt vanuit het perspectief van Ellen en Wout. Door Wout lees je wat er in de vriendengroep leeft en hoe er met elkaar wordt omgegaan. Pubers met een schaduwkant die je totaal niet zou verwachten. Waarom en hoe zijn zij zo geworden en hoe krijg je grip op hen. Ieder kind met zijn of haar verhaal en al is hun gedrag zeker niet goed te praten krijgen sommige kinderen wel heel veel voor hun kiezen. Het is een spannende psychologische thriller met goed uitgewerkte hoofdpersonen. Het leest snel, prettig en is regelmatig heel beeldend geschreven. Tijdens het lezen voel je de spanning en bij jezelf toch ook wel een stukje onmacht over het gebeuren. Het boek laat je nadenken over het leven van pubers op dit moment, over het erbij horen, gepest worden en je niet goed genoeg voelen en niet te vergeten ouders dit het laten afweten. Het plot is mooi en verdrietig tegelijk.



  Schaduwkant - Sophie Wester ****
Dorien Wouters (35): Via vrouwenthrillers mocht ik dit fantastische boek van Sophie Wester lezen. Ik kende de schrijfster nog niet maar wat mij betreft na dit boek zeker voor herhaling vatbaar. Sophie Wester heeft een aangename, vlotte, levendige schrijfstijl. Ze weet de verschillende personages perfect te beschrijven en de spanning erin te houden. Regelmatig zit je op het verkeerde spoor en zoek je achter alles wat. Het boek is geschreven vanuit het personage van Ellen. Fijn hoe haar gevoelige, moederlijke kant in die boek naar boven komt die ook nog eens zeer realistisch is naar het leven toe. Kortom een boek om moeilijk weg te leggen met een fijne spanning op verschillende momenten doorheen het boek. De ontknoping had ik zelf niet zien aankomen en heeft me meermaals doen denken ‘dat kan niet’. Zeker een aanrader om te lezen!



  Verlaat de gevangenis zonder betalen - Marjolein van der Gaag *****
Antonia van Eegelen (51): Verlaat de gevangenis zonder betalen van Marjolein van der Gaag, haar schrijven was mij niet bekent. Het is een fantastische boek. Ik heb dit boek mogen lezen en ik kan je zeggen. Als je eraan begint, wil je het weten wie de dader is. Telkens werd ik weer op het verkeerde been gezet. En dacht ik wie heeft het nou gedaan. Er is zoveel , om over na te denken toen ik het las. Ik zou zeggen lees het en oordeel zelf



  Schaduwkant - Sophie Wester ****
Leen (43): Ik mocht dit boek lezen namens de crime compagnie/vrouwenthrillers, waarvoor dank. Schaduwkant vertelt het verhaal van Ellen, die, na het plotse overlijden van haar man, er alleen voorstaat om haar puberzoon Mick op te voeden. Al van bij de proloog is het duidelijk dat Mick niet de makkelijkste puber is, en weet je dat je problemen kan verwachten. Wanneer Ellen onverwachts als leerkracht/begeleider mee gaat op studiereis naar Texel met Mick en zijn jaargenoten, is het hek helemaal van de dam. Voeg daar dan nog een moord bij en Mick die plotseling verdwijnt en je zit plots in een superspannende thriller. Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het standpunt van Ellen en dat van Wout, één van de leden uit de vriendengroep van Mick. Zo komen we te weten dat Mick en zijn NoFear groep geen doetjes zijn en hun handen niet omdraaien voor illegale zaakjes. De ontknoping had ik zeker niet zien aankomen, al vond ik wel dat er wat meer aandacht had gegeven mogen worden aan de nasleep van de gebeurtenissen in de vriendengroep. Nu wordt er na de ontknoping alleen nog tijd besteedt aan hoe Ellen dit alles ondergaat. De tarotkaarten en hun betekenis vond ik een mooie toevoeging aan het verhaal. Al bij al heb ik dit boek graag (en snel, want zeer benieuwd naar het einde) gelezen en zal dit niet mijn laatste Sophie Wester thriller zijn.



  Verlaat de gevangenis zonder betalen - Marjolein van der Gaag ****
Ariane Dijkstal (57): Van Vrouwenthrillers X De Crime Compagnie kreeg ik het e-book ‘Verlaat de gevangenis zonder betalen’ van Marjolein van der Gaag te lezen. Heel erg leuk ook omdat ik de schrijfster niet kende en graag kennis maak met een nieuwe auteur. Het boek heeft een intrigerende titel en bijpassende cover die niet direct een link legt met het verhaal waarin de toeslagenaffaire een grote rol speelt. Het boek is geschreven vanuit verschillende personages die samen het verhaal op beurten van hun kant belichten. Je zit eigenlijk bij aanvang van het boek direct in het verhaal. Het is na de eerste hoofdstukken af en toe nog weer even nadenken wie de personages ook alweer zijn, althans een aantal van hen, maar dat maakt het boek niet minder leesbaar. Het is een spannend verhaal met verschillende plotwendingen gecombineerd met hedendaagse problematiek verweven. Het boek heb ik in no time gelezen, het is een absolute aanrader!!



  De vrouw in de scherven - Naomi de Meer ****
Jaimy Smeets (34): Nadat we Evi leerden kennen in ‘De vrouw die moord riep’ neemt ze nou de regie over in een nieuwe novelle. Ze heeft onlangs haar eigen praktijk geopend en een fijne, maar kleine cirkel mensen om zich heen gebouwd. Als een nieuwe patiënt zich aandient, lijkt haar praktijk eindelijk van de grond te komen. Van Juliëts fobie weet Evie niet veel af, maar ze geeft zich er met hart en ziel voor om haar zo goed mogelijk te hebben. Totdat ze er iets te veel in meegesleurd wordt. Ontzettend leuk om Evi nu de hoofdrol te zien vertolken! Ze leek in het vorige deel een ondergewaardeerd personage maar wordt nu krachtig neergezet. Er zijn flashbacks naar het vorige deel, die iets vertellen over wat Evi heeft meegemaakt waardoor De vrouw in de scherven een los te lezen novelle maakt. Toch wil je als lezer de spanning die het vorige verhaal nog steeds met zich meebrengt niet missen en is het wel zo leuk om het vooraf te lezen. De plot blijkt ontzettend goed in elkaar te zitten. Het is verrassend en totaal niet voorspelbaar. Er worden meerdere lijntjes uitgegooid en daardoor blijft de lezer puzzelen naar de uitkomst van dit verhaal. Het is doordrongen van spanning en heeft precies de juiste vaart erin, om het in één ruk uit te lezen. De vrouw in de scherven is een goed afgeronde novelle, die de lezer naar meer over Evi zal laten verlangen.



  Tranen in de regen - Mariska Noordeloos *****
Mery Todde (58): Een Ontroerende Saga van Familie, Liefde en Verraad Mariska Noordeloos weeft een aangrijpend verhaal in Tranen in de Regen, waarin de levens van Chiara en haar vader Bram worden onthuld in een aangrijpende reis vol geheimen, drama en onverwachte wendingen. Chiara, achtergelaten door haar moeder op jonge leeftijd, wordt geconfronteerd met het onthutsende nieuws van haar vader Bram, die op zijn sterfbed een lang bewaard geheim onthult. Dit geheim opent een beerput van verleden en confronteert Chiara met een wereld waarvan ze nooit had gedacht dat ze er deel van uitmaakte. Mariska Noordeloos neemt de lezer mee op een achtbaan van emoties terwijl Chiara worstelt met de schokkende onthullingen over haar vader's afkomst en de duistere kant van haar familiegeschiedenis. Het boek is meeslepend geschreven, waardoor je het in één adem wilt uitlezen. De personages komen tot leven met hun diepgang en complexiteit, waardoor je als lezer meeleeft met hun strijd en dilemma's. Bram, een 'kamper', worstelt met zijn afkomst en de invloed van zijn familie op zijn leven. Zijn verhaal van liefde, bescherming en uiteindelijke ondergang is hartverscheurend en krachtig. Tranen in de Regen is een aangrijpende saga van familie, liefde en verraad, die de lezer meesleept vanaf de eerste pagina tot aan het ontroerende einde. Mariska Noordeloos levert opnieuw een meesterwerk af dat je nog lang bij zal blijven.



  De vrouw in de scherven - Naomi de Meer ***
Isabelle De Moor:
Naomi de Meer woont in Nederland met haar echtgenoot. Ze werkt in de chemische sector, maar had eerder een opleiding psychologie gestudeerd. Haar kennis integreert ze in haar verhalen. Naast schrijven heeft ze tal van andere hobby’s, waarbij de focus ligt op dingen bijleren. Ze debuteerde als auteur 2023 met haar eerste psychologische thrillernovelle De vrouw die moord riep. Haar nieuwe ebook De vrouw in de scherven is het tweede deel in deze thrillerreeks. 

Psychologe Evi heeft een zelfstandige praktijk opgericht. Ze heeft haar eigen issues, maar focust zich vooral op haar cliënten. Vooral haar nieuwste cliënt Juliët intrigeert haar. Zij heeft een spiegelfobie. Evi doktert een behandelplan uit en net op het moment dat het beter lijkt te gaan, doet zich een drama voor. Juliët overlijdt door een ongeval met een spiegel? Toeval of zit er meer achter. Evi is vastbesloten om de waarheid te ontdekken en start haar eigen onderzoek.

Evi speelde in het eerste deel De vrouw die moord riep al mee. In dit tweede deel neemt ze de hoofdrol op zich en leert de lezer haar beter kennen. Dit verhaal is echter ook apart te lezen, want er wordt voldoende achtergrondinformatie voorzien. 
De titel is goed gekozen, want kan een dubbele betekenis hebben, waarbij deze zowel op Juliët als op Evi van toepassing is. Ook de cover past perfect bij het eerste deel.
In De vrouw in de scherven volgt de lezer het perspectief van Evi, wat in de derde persoon geschreven is. Tweemaal is er een terugblik naar het verleden van cliënt Juliët, dat meer duidelijkheid schept over de gebeurtenissen.

Naomi van Meer heeft een vlot leesbare schrijfstijl en weet het verhaal goed op te bouwen. Er zitten verrassende elementen in het verhaal en de spanningsboog wordt naar het einde toe strak getrokken. Het verhaal is echter niet altijd even geloofwaardig. Sommige gebeurtenissen zijn net iets te toevallig en ook het beroepsgeheim van psychologe Evi moet er soms aan geloven. 
Positief is dat ondanks de kortere lengte van het boek – het is immers een novelle – het verhaal wel redelijk volwaardig en gevarieerd is. Enkel het financiële aspect rond Evi’s praktijk blijft een los draadje.

De vrouw in de scherven is een spannende psychologische thriller, ondanks dat het verhaal iets te slordig werd afgewerkt. 





  Verlaat de gevangenis zonder betalen - Marjolein van der Gaag ****
Anton van Alphen (57): Dit is geen spel.. De titel doet vermoeden dat het verhaal iets te maken heeft met een spel, een bekend spel. De realiteit is anders. Brenda en Roland van Ameland wonen met hun kinderen Marit en Joep op een gemoderniseerde boerderij in de polder nabij Rotterdam. Brenda werkt bij de belastingdienst en Ronald is kinderarts. Beide hebben een drukke baan. Brenda is belast met grote problemen rondom de kinderopvangtoeslag. Dit dossier lijkt steeds groter te worden en heeft veel negatieve aandacht in de media. Steeds meer mensen komen in de problemen door de belastingdienst. In sommige gevallen leidt het tot dramatische ontwikkelingen. Ronald, een succesvol arts, voelt zich thuis alleen en niet meer gezien. Op het werk krijgt hij de aandacht die hij zoekt bij collega Nancy. Hun relatie wordt intiemer. Dit is aanleiding dat er in het ziekenhuis is gruwelijks mis gaat. Op een doordeweekse dag arriveert dochter Marit niet op school. Als snel blijkt dat haar verdwijning niet vrijwillig is. Maar wie zit hier achter en wat is het motief. Komt het door het werk van Brenda? Of is Roland de veroorzaker van dit leed? Lukt het om Marit te vinden en leeft ze nog? Schrijftster Marjolein van der Gaag weet je als lezer goed mee te nemen in de gebeurtenissen van het gezien Van Ameland. Door het heden en verleden van beide ouders te beschrijven krijg je inzicht in hun beide levens. Welke geheimen dragen beide ouders bij zich? Na bijna elke bladzijde verandert het beeld over de verdwijning van Marit. Wat is het motief en wie zijn erbij betrokken. Deze spanning blijft tot aan het einde. Ik heb dan ook met plezier dit boek gelezen.



  De vrouw die moord riep - Naomi de Meer ****
Isabelle De Moor:
Naomi de Meer is een Nederlandse auteur die psychologische thrillers schrijft. Ze studeerde psychologie en chemie en verwerkt haar interesses in haar verhalen. Dat doet ze ook met haar fascinatie voor mythologie. Typerend aan haar schrijfstijl zijn de uitwerking van gedachten en gevoelens van haar personages. In 2023 debuteerde ze met deze De vrouw die moord riep nadat ze met haar manuscript deelnam aan de cozy & crime wedstrijd van De Verhalenfabriek.

Aesa heeft een angststoornis, die ze ontwikkelde toen ze getuige was van de moord op haar beide ouders. Ze is erg achterdochtig en ziet problemen die er niet zijn. Ook bij de politie kennen ze haar als degene die steeds onnodig hulp vraagt. Wanneer Aesa vreemde berichten krijgt en haar nieuwe vriend voor haar ogen levenloos in een wagen wordt gedumpt, wordt ze niet geloofd. Ze zal een andere manier moeten zoeken om de waarheid aan het licht te brengen. Tenzij ze opnieuw spoken ziet…

In De vrouw die moord riep wordt afgewisseld tussen het perspectief van Aesa en haar beste vriendin Evi. Terwijl de hoofdstukken rond Aesa in de ik-vorm zijn geschreven, lees je bij Evi vanuit de derde persoon. Dit stoort de leeservaring helemaal niet. 
Opvallend zijn de innerlijke monologen, gedachtenspinsels en innerlijke gevoelswereld van de personages, waar Naomi de Meer bewust op inzet. Hierdoor leer je de hoofdfiguren echt goed kennen, ondanks dat het verhaal een novelle is.
De opbouw van het verhaal is zeer goed uitgewerkt. In het verhaal zit meerdere soorten spanning verweven. Enerzijds zijn er de psychologische twists en paranoia, anderzijds de onderhuidse, sluimerende spanning. Als kers op de taart worden de situaties zelf ook echt spannend. Over dit verhaal heeft de auteur duidelijk goed nagedacht. De lezer wordt op een verkeerd spoor gezet, maar dat is vrij duidelijk geënsceneerd, waardoor men ook mag hopen en verwachten dat er nog een plottwist aankomt. 

De vrouw die moord riep heeft misschien een eigenaardige titel, maar inhoudelijk is deze wel passend. De cover is aantrekkelijk en ook het verhaal smaakt naar meer. Een mooi debuut waarbij de auteur haar eigen stijl weet neer te zetten en de uitwerking van zowel verhaal als personages zeer goed is.





  De vrouw in de scherven - Naomi de Meer ***
Isabelle De Moor:
Naomi de Meer woont in Nederland met haar echtgenoot. Ze werkt in de chemische sector, maar had eerder een opleiding psychologie gestudeerd. Haar kennis integreert ze in haar verhalen. Naast schrijven heeft ze tal van andere hobby’s, waarbij de focus ligt op dingen bijleren. Ze debuteerde als auteur 2023 met haar eerste psychologische thrillernovelle De vrouw die moord riep. Haar nieuwe ebook De vrouw in de scherven is het tweede deel in deze thrillerreeks. 

Psychologe Evi heeft een zelfstandige praktijk opgericht. Ze heeft haar eigen issues, maar focust zich vooral op haar cliënten. Vooral haar nieuwste cliënt Juliët intrigeert haar. Zij heeft een spiegelfobie. Evi doktert een behandelplan uit en net op het moment dat het beter lijkt te gaan, doet zich een drama voor. Juliët overlijdt door een ongeval met een spiegel? Toeval of zit er meer achter. Evi is vastbesloten om de waarheid te ontdekken en start haar eigen onderzoek.

Evi speelde in het eerste deel De vrouw die moord riep al mee. In dit tweede deel neemt ze de hoofdrol op zich en leert de lezer haar beter kennen. Dit verhaal is echter ook apart te lezen, want er wordt voldoende achtergrondinformatie voorzien. 
De titel is goed gekozen, want kan een dubbele betekenis hebben, waarbij deze zowel op Juliët als op Evi van toepassing is. Ook de cover past perfect bij het eerste deel.
In De vrouw in de scherven volgt de lezer het perspectief van Evi, wat in de derde persoon geschreven is. Tweemaal is er een terugblik naar het verleden van cliënt Juliët, dat meer duidelijkheid schept over de gebeurtenissen.

Naomi van Meer heeft een vlot leesbare schrijfstijl en weet het verhaal goed op te bouwen. Er zitten verrassende elementen in het verhaal en de spanningsboog wordt naar het einde toe strak getrokken. Het verhaal is echter niet altijd even geloofwaardig. Sommige gebeurtenissen zijn net iets te toevallig en ook het beroepsgeheim van psychologe Evi moet er soms aan geloven. 
Positief is dat ondanks de kortere lengte van het boek – het is immers een novelle – het verhaal wel redelijk volwaardig en gevarieerd is. Enkel het financiële aspect rond Evi’s praktijk blijft een los draadje.

De vrouw in de scherven is een spannende psychologische thriller, ondanks dat het verhaal iets te slordig werd afgewerkt. 





  Volledig Verknipt - Dennis Biesma ****
Wendy Wenning:
Het debuut van Dennis Biesma, De regen kwam binnen – een autobiografie over opgroeien binnen een sekte van Jehova’s getuigen – behaalde voornamelijk vijf sterren recensies. Ook stond dit boek al snel in de top 10 van Storytel. Hierna schreef hij de psychologische thriller Volledig verknipt, dit boek verscheen in mei 2023, bijna een jaar geleden. Naast schrijven werkt de auteur als freelancer in de IT.

Lara Cains is verstoten door haar ouders en haar beste vriendin Manon heeft zelfmoord gepleegd. Sinds haar zevende leeft ze met een stem in haar hoofd. Manon heeft ze inmiddels vervangen door een surrogaat, Lotte. Als ze haar vroegere psychiater Christiaan weer tegen het lijf loopt, komen er herinneringen naar boven. Zoals dat ze bang is dat ze iemand wat heeft aangedaan. Na een groepssessie werd ze achtervolgd door een andere patiënt, Lucas. Ze werd achterover getrokken en ze weet nog dat ze gilde, en dat ook die stem in haar hoofd gilde. Daarna krijgt ze een black-out. Als ze wakker wordt ligt Lucas dood tegenover haar. Ze vlucht en na een tijdje lukt het haar leven weer op de rit te krijgen. Maar nu wordt ze in de gaten gehouden. Een organisatie heeft grote belangstelling voor haar, iets met haar DNA.

Volledig verknipt verhaalt vanuit het perspectief van Lara, in de eerste persoon. Al snel wordt duidelijk dat het personage complex in elkaar zit. Als men haar beter leert kennen gaan de gedachten regelmatig naar DIS – Dissociatieve Identiteitsstoornis, dit vanwege de stem in haar hoofd. Ook haar gedrag wijst in die richting en de traumatische ervaringen die ze heeft meegemaakt verklaren veel. Het maakt het verhaal soms wat ongrijpbaar omdat niet altijd even duidelijk is wat echt is en wat niet. De uitvoerige uitwerking van dit personage maakt het de lezer mogelijk zich in haar te verplaatsen en het ongrijpbare zorgt er voortdurend voor dat men nieuwsgierig blijft. Alles te willen begrijpen en precies willen weten hoe het allemaal in elkaar zit.

“Ik had kunnen wegrennen. Mezelf verstoppen of een andere identiteit aannemen en alles achter me laten, zoals ik al eerder deed. Maar ik heb er de energie niet meer voor, of het interesseert me niet zoveel wat de uitkomst is.“

Door goed tussen de regels door te lezen, is het merkbaar dat Biesma ook in deze thriller persoonlijke ervaringen heeft verwerkt. Hierdoor worden de gedachten, gevoelens en angsten van Lara uiterst tastbaar en dit geeft tevens het spanningsveld een extra boost. Het taalgebruik is soms wat ruw, onbeschaafd wat niet elke lezer prettig zal vinden. Maar de auteur zal van mening zijn dat dit passend is bij het personage. Volledig verknipt is een thriller waarin veel emoties voelbaar zijn, soms kan dit van invloed zijn op de spanningsboog, maar dat is hier niet het geval. De plottwisten zorgen voor verrassende wendingen en houden de spanningsboog constant. Het DNA-verhaal is in dit verhaal als toekomstmuziek verwerkt, maar door de ontwikkelingen van alle dag lijkt dit allemaal toch wel dichtbij te komen. De overgangen tussen heden en verleden en de hoofdstukken zijn soms ietwat aan de strakke kant, dit mag iets soepeler. Aan het eind weet men grotendeels van de hoed en de rand, maar helemaal afgerond voelt het nog niet. Er blijven wat losse eindjes over en dit maakt benieuwd naar verdere schrijfplannen van Biesma.

Een spannende, psychologische thriller die boordevol emotie zit en door het vleugje magie de lezer weet te betoveren.




  Verlaat de gevangenis zonder betalen - Marjolein van der Gaag *****
J.N. Kingma Postma (47): Recensie van: Verlaat de gevangenis zonder te betalen. Auteur: Marjolein van der Gaag Wijze van lezen: Recensie-exemplaar ontvangen van uitgeverij De Crime Compagnie en de auteur in ruil voor mijn deelname aan de blogtour en recensie. Tevens proefgeluisterd via BookBeat.nl voor De Crime Compagnie Voorgelezen door: Karin Douma Zij leest voortreffelijk voor. De juiste intonatie. Zij geeft de woorden emotie en maakt ze nog krachtiger dan ze al zijn. Ze zetten zich vast in je lijf door haar stem. De tekst die al beeldend is wordt dat nu nog meer. De woorden krijgen nog meer kracht en hebben door de stem van Karin een verpletterend effect. Ze resoneren nog lang na. Uitgeverij: De Crime Compagnie Genre: thriller Cover en flaptekst: Een Monopoly bord. Een vrouw op de rug gezien die aan het rennen is. Nieuwsgierig makende cover. De flaptekst is indrukwekkend. Quote: Haar dochter ligt waarschijnlijk niet in de berm, is niet aangereden. Wat zijn de cijfers ook alweer? Is vijfennegentig procent van de vermisten niet binnen vierentwintig uur weer terecht? Brenda kan zich niet voorstellen dat haar dochter zou spijbelen of domme dingen zou doen, maar hoe kan zij dat zo zeker weten? Ronalds snerende woorden van gisteravond galmen nog na in haar hoofd: Wat weet jij nou eigenlijk van wat zich hier thuis afspeelt, Brenda? Wij zijn ons allemaal kapotgeschrokken door wat er is gebeurd, maar jij sluit je gewoon op in dat kantoor van je. Het is duidelijk waar jouw prioriteiten liggen. Heeft Ronald gelijk? Gisteren wilde ze het in ieder geval niet toegeven. Weet ze wel wat er in het hoofd van haar zestienjarige dochter omgaat? Marit blijft toch een puber, en die doen soms dingen waar hun ouders helemaal niets van weten of begrijpen. Een kleine kilometer misschien nog. Ze stuurt haar Audi naar links. In de verte ziet ze een bromfiets aankomen. Verder is het uitgestorven. Ze bevindt zich midden tussen de weilanden. Heel in de verte staan koeien te grazen. ‘Hè?’ Haar voet schiet naar het rempedaal. Wat was dat? Ligt daar iets in de berm? Brenda zet haar auto in zijn achteruit en rijdt langzaam terug. In opperste concentratie tuurt ze gespannen de berm af. En dan ineens ziet ze het opnieuw. Brenda stopt de auto, gooit haar portier open en loopt naar het hoge gras. Het is een barbiepop die met haar gezicht naar beneden in het gras ligt. Brenda huivert. De aanblik oogt op de een of andere manier luguber. Wat doet dat ding hier? Ze bukt, pakt de barbie op en draait haar om. Meteen schiet haar hartslag omhoog. De barbie met de blonde haren in het roze badpakje en de overdaad aan make-up, die met viltstift is aangebracht, staart haar lachend aan. Herinneringen aan lang geleden dringen zich op: Marit aan de keukentafel vrolijk kliederend op het gezicht van haar favoriete barbiepop. ‘Mooi, hè, mama?’ Brenda huivert en kijkt om zich heen. Verder is er niets te zien. Mooie tekst: Willen slachtoffers van de toeslagenaffaire wraak nemen? Het verhaal: Brenda van Ameland is in alle staten als haar dochter Marit ’s ochtends niet op school verschijnt en niemand weet waar ze is. Als afdelingsdirecteur van de Belastingdienst wordt Brenda al maandenlang opgeslokt door de ontstane puinhoop rondom de kinderopvangtoeslag. Ze heeft geen idee wat haar puberdochter bezighoudt. Ook haar huwelijk met Ronald staat zwaar onder druk. Brenda en Ronald belanden in een emotionele rollercoaster door de vermissing van hun dochter. Het enige wat nog telt is dat Marit veilig thuiskomt. Mijn luister en leesbeleving: Het verhaal wordt vanuit diverse personen verteld. Dit maakt het allemaal nog intenser, beklemmend er en spannender. Vanaf het begin staat alles al op scherp. Ogenschijnlijk lijken de verhalen van de diverse personen niets met elkaar te maken te hebben. Toch voel je de spanning, de huiveringwekkende sfeer, de gekmakende gedachten en daaruit voortvloeiende gevoelens in jezelf terug. Je blijft continu geboeid door lezen omdat je het naadje van de kous wilt weten. Door de beeldende en filmische schrijfstijl voelde het voor mij dat ik eerste rang zat. De personages zijn tot in detail uitgewerkt. Doordat je diverse personages volgt leer je het verhaal vanuit diverse perspectieven kennen. Door het woordgebruik van de auteur komen de gevoelens die zij teweeg brengen nog harder binnen. Als lezer puzzel je mee. Maar keer op keer lijk je op het verkeerde been te worden gezet. Net als je denkt alles te begrijpen gebeurd er weer iets wat je volledig uit het veld slaat. De sfeer in een gezin die ontzettend grimmig, hartverscheurend en kil aanvoelt; deze is perfect neergezet. Woorden die zo overtuigend zijn gesproken kunnen in een oogwenk levens verpulveren. Het intense verdriet dat alle andere alle daagse gevoelens en gedragingen naar de achtergrond dwingt. De scepter wordt nu gezwaaid door knagende onzekerheid. De toe werking naar de plot is adembenemend spannend. De beerput moet helemaal leeg en zelfs dan is de bodem nog amper te zien. De plot is verbijsterend en is indrukwekkend. De epiloog is alles verhelderend en tegelijkertijd ongelooflijk intens. Mijn mening: Ik geef 5 sterren. Marjolein van der Gaag is erin geslaagd mij continu te boeien. Mij te doen huiveren, te laten sudderen, me nagelbijtend door te laten lezen. Zoveel gevoelens en gedachten die om voorrang vechten. Zo’n indrukwekkend verhaal. Zo krachtig en in de opbouw en uitvoering zo geloofwaardig. De afwisseling in personages vanuit wie het verhaal verteld wordt versterken dat nog. Ook een diepe buiging voor voorlezer Karin Douma. Wat een stem, wat een perfect timbre en intonatie. Articulerend zeer sterk. Van Marjolein van der Gaag lees ik heel graag meer.



  De vrouw die moord riep - Naomi de Meer ****
Jaimy (34): Naomi de Meer (1993) studeerde Psychologie en Chemie, een interesse die ze ook graag verwerkt in haar verhalen. Haar psychologische thrillers gaan diep in op de gedachten en gevoelens van de personages. 

Aesa heeft iets verschrikkelijks meegemaakt waardoor ze een angststoornis heeft ontwikkeld. Dat is niet gek, gezien haar situatie maar zorgt ervoor dat haar angsten ook vaak irrationeel zijn. Het is zelfs zo erg dat de politie en haar beste vriendin haar niet meer altijd geloven. Totdat er echt iets gebeurt en dus niemand iets doet. Of zit het ook dit keer weer allemaal in Aesa’s hoofd? 

Het verhaal is psychologisch ontzettend goed in elkaar gezet. De mensen om Aesa heen vertrouwen haar angsten niet en ook Aesa zelf begint te twijfelen aan wat ze wel of niet echt gezien heeft. Het maakt dat de lezer ook geen flauw idee heeft hoe het in elkaar zit. De personages zijn geheel in stijl, dan ook niet uitvoerig uitwerkt. Het blijft een raadsel wie juiste bedoelingen heeft en zelfs hoofdpersonages Aesa en Evi blijven lang mysterieus. 

De vrouw die moord riep is een verhaal dat de speculaties flink laat opladen en doordat de twijfel al vroeg toeslaat, komt de ontknoping dan ook als een grote verrassing. Het plot blijkt goed in elkaar gezet. Het is een novelle die de nodige spanning met zich meebrengt en een sterke indruk achterlaat.




  Verlaat de gevangenis zonder betalen - Marjolein van der Gaag *****
Dorien Wouters (35): Ik kende de schrijfster nog niet maar vanaf pagina 1 zat ik direct helemaal mee in het verhaal. Ik was direct benieuwd naar wat er ging gebeuren en kon het boek niet meer weg leggen. Na de verdwijning van hun dochter Marit beseffen beide ouders hoe druk hun leven is en wat er echt toe doet. Ik vind het ook een zeer realistisch verhaal omdat ik ook geloof dat vele mensen in zo’n situatie dit pas echt inzien. Het is ook mooi om te zien hoe gevoelens getoond durven worden. Het einde is zeer verrassend en het duurde heel lang voor ik pas echt door had wie de dader zou kunnen zijn. Een lange tijd zat ik op het verkeerde spoor wat het boek voor mij een aanrader maakt. Ik ben zeker nog van plan boeken van haar te lezen want wat een vlotte schrijfstijl, heel fijn om te lezen!



  Verlaat de gevangenis zonder betalen - Marjolein van der Gaag ****
Lees.beestje (35): Verlaat de gevangenis zonder te betalen, geschreven door Marjolein van der Graag In dit boek word je vanaf de eerste bladzijde meegenomen in het verhaal en sta je al snel onder hoogspanning waardoor mijn leestempo omhoog ging. Marit, de dochter van Brenda en Ronald, komt niet op school aan. Al vrij snel beschouwt men deze verdwijning als onrustwekkend waarop een amber alert volgt. Brenda heeft een topfunctie bij de belastingdienst, Ronald is arts. Beiden hebben ze een druk en gejaagd beroepsleven waardoor hun gezin niet als hoogste prioriteit wordt beschouwd. De kids zijn vaak op elkaar aangewezen en ook hun huwelijk zit in het slop. Bovendien hebben ze alletwee beroepsfouten gemaakt waardoor vijandelijkheid om de hoek loert. Laagje na laagje krijg je extra aanknopingspunten en zo blijkt al snel dat het ogenschijnlijk perfecte gezinnetje slechts een façade is. Voor plezier of vreugde is er geen plaats in hun bomvolle agenda en zowel Brenda als Ronald hebben moeite om hun hoofd boven water te houden. Lees dit spannende boek en kom te weten of Marit al dan niet levend wordt teruggevonden. En vooral; wat is het motief van Marit haar verdwijning? Doet ze dit uit eigen initiatief? Valt ze in handen van een loverboy? Of wil er iemand wraak nemen? + Er wordt geschreven vanuit heden en verleden. Dit geeft meer inzicht in het verhaal waardoor je zelf gaat speculeren en naar het plot toeleeft. - Het boek kent vanaf de start best veel personages en er wordt vanuit verschillende standpunten geschreven. Ik had tijd nodig om in het verhaal te komen, alle namen te kunnen plaatsen en de verhaallijnen in elkaar te laten verweven. Een typerende passage uit het boek: De tranen prikken achter Brenda’s ogen. Daar zit ze dan in haar mooie, grote huis. Getrouwd met de succesvolle arts op wie meerdere vrouwen een oogje hadden. Twee kinderen die het in alle opzichten goed doen en zelf een topbaan. Op papier het ideale gezinnetje waar menigeen jaloers op zou zijn. Ze snuift en voelt een immense leegte. Hoelang kan dit nog zo doorgaan?



  De vrouw in de scherven - Naomi de Meer ****
Mirjam Regelink:
Naomi de Meer heeft haar passie voor boeken al vroeg ontdekt. In haar jeugd las ze veel boeken en nu schrijft ze psychologische thrillers. Door haar opleidingen Psychologie en Chemie heeft ze veel kennis opgedaan over de psyche van de mens. Deze kennis neemt ze mee in haar verhalen. Naomi de Meer heeft de lat hoog gelegd tijdens haar debuut De vrouw die moord riep. De vrouw in de scherven is het vervolg hierop.

Nadat Evi ontsnapt is aan de dood door haar ex-vriend, is ze verhuisd naar Groningen. Haar vriendin Aesa die haar van de dood gered heeft, is verhuisd naar haar broer in Engeland. De twee hebben inmiddels geen contact meer. Nu, drie jaar later, gaat het inmiddels iets beter met haar. Ondanks dat haar moeder is overleden, heeft ze haar liefde gevonden in Nathan en haar schoonzus is haar beste vriendin. Ze heeft haar eigen praktijk geopend en werkt als psychologe. De zaken gaan nog niet zo goed en ze is dan ook erg blij als Juliëtte haar cliënt wordt. Juliëtte is bang voor spiegels. Wanneer er iets met Juliëtte gebeurt, gaat Evi op onderzoek uit om dit tot op de bodem uit te zoeken.

We kennen Evi uit De vrouw die moord riep. Ondanks dat dat verhaal over Aesa gaat, hebben we toch al een goed beeld gekregen van Evi. Het is dan ook makkelijk om in het verhaal te stappen. De vrouw in de scherven gaat gelijk verder in het nu. Beetje bij beetje krijgt de lezer te weten wat er gebeurd is in de afgelopen drie jaar. Inmiddels woont Evi in Groningen en heeft weer een nieuwe liefde, maar door haar verleden heeft ze wel wat bagage gekregen. Ze heeft dan ook moeite om mensen te vertrouwen en vooral om haar vriend Nathan dicht bij haar te laten komen. Dit zorgt dan ook voor relatieperikelen. Als ze zich dan ook nog eens met de problematiek van haar nieuwe cliënt bezighoudt in plaats van aandacht aan haar relatie te besteden, beginnen er scheuren te ontstaan in de relatie.

De auteur weet de spanning goed vast te houden. De angsten van Juliëtte komen duidelijk naar voren en worden zelfs overgenomen door anderen. De lezer zou er zelf nog angstig van worden. Het wordt op het einde pas duidelijk wat er precies gebeurd is en wanneer dat duidelijk wordt, is de spanning op z’n hoogst. Het verhaal is helemaal af en er blijven geen vragen meer over.  
Naomi de Meer heeft met De vrouw in de scherven een prachtig psychologisch spel geschreven met een mooie twist op het einde. Er zit wederom een mooie boodschap verwerkt in het verhaal. 





  De vrouw die moord riep - Naomi de Meer ****
Mirjam Regelink:
Naomi de Meer woont samen met haar man in Meppel. Ze studeerde Psychologie en Chemie. In haar jeugd heeft ze veel boeken gelezen en nu schrijft ze psychologische thrillers waarbij ze de kennis van haar studie meeneemt. In 2023 heeft ze meegedaan met de Cozy & Crime wedstrijd van De Verhalenfabriek. Ze heeft hierna een contract aangeboden gekregen. De vrouw die moord riep is haar debuut. Inmiddels is het vervolg hierop, De vrouw in de scherven, ook uitgegeven.

Aesa heeft gezien dat haar ouders vermoord werden. Hierdoor heeft ze een angststoornis ontwikkeld en komt ze bijna haar huis niet meer uit. Ze is hiervoor onder behandeling van Psycholoog Tom. In alles ziet ze een gevaar en heeft daarvoor al meerdere keren gebeld met de politie. Omdat de politie regelmatig voor niks gekomen is, geloven ze haar niet meer. Als ze een stalker achter zich aankrijgt en hiervoor contact opneemt met de politie, wordt ze al snel afgewimpeld. Ziet ze spoken of is ze echt in gevaar?

Naomi de Meer heeft een leuk debuut geschreven met De vrouw die moord riep. Het is het eerste deel van een serie. Zoals we gewend zijn van de verhalen van De Verhalenfabriek is het een klein verhaal van rond de honderd pagina’s en zijn het verhalen die lekker weglezen. De vrouw die moord riep begint haar verhaal met het omschrijven van de angststoornis. Aesa krijgt hiervoor hulp van een therapeut en ze legt al snel uit hoe ze aan hem gekomen is. Ze durft niet ver van huis te gaan, en heeft haar therapeut dicht bij huis gezocht. Na een therapiesessie komt ze Nik tegen, ook een cliënt van Tom. Ze krijgt gevoelens voor Nik en al snel gaan ze op date.

Er is aandacht besteed aan de verschillende personages en hun onderlinge relaties. Daarbij krijgen we een duidelijk beeld van de angststoornis van Aesa. De angsten zijn op een reële manier zichtbaar en komen geloofwaardig over. Er spelen niet heel veel mensen mee in het verhaal, maar toch zijn er voldoende mensen om te verdenken. Is er überhaupt een stalker? Er kunnen minimaal vijf mensen deze rol op zich genomen hebben. Naomi de Meer bouwt de spanning op door de schijnwerpers elke keer op iemand anders te laten schijnen. Tot op het eind blijft het verrassend wie de dader kan zijn en blijft het nog raden wat de stalker zal gaan doen met de obsessie op Aesa. Het verhaal eindigt met een open einde, waardoor we uitkijken naar het vervolg.

Naomi de Meer heeft met De vrouw die moord riep een originele thriller geschreven waarin een duidelijke boodschap verborgen zit; “Een leugenaar wordt niet gelooft, zelfs als die de waarheid spreekt”.  
   






  Bloedwraak - Marcella Kleine *****
J.N. Kingma Postma (47): Recensie van: Bloedwraak Auteur: Marcella Kleine Marcella Kleine schrijft thrillers, feelgood novellen en waargebeurde verhalen. Vaak laat ze haar personages balanceren op de scheidslijn tussen goed en kwaad. Binnenkort verschijnt haar thriller Bloedwraak bij De Crime Compagnie. Wijze van lezen: Boek geluisterd via BookBeat.nl en proefgeluisterd voor De Crime Compagnie. Het E-book tevens gewonnen voor een recensie. Voorgelezen door: Dafne Holtland klinkt fantastisch. Meeslepend, invoelend, enthousiasmerend en de test nog beeldender makend. Het juiste klank gevoel telkens vindend in haar stem. Knap. Uitgeverij: De Crime Compagnie Genre: thriller Cover en flaptekst: Een vrouw staand in de koplampen van een naderende auto. In een bos onder een blauwachtige hemel. Spannend en mysterieus. Quote: Natalia – heden Met trillende vingers verbreek ik de verbinding. Mijn zusje is dood. Verslagen staar ik naar de regendruppels die over het raam glijden. Mijn ogen volgen een druppel en pas als de druppel opgaat in een andere druppel, dringen mijn moeders woorden tot me door. Haar bericht is zo onwerkelijk dat ik niets voel. Behalve leegte. Dood. Een woord met een angstaanjagende, niet te bevatten oneindigheid. Nooit meer zusjes. Een rilling trekt door me heen en ik sluit mijn ogen. Beelden van Tara flitsen voorbij. Tara op de schommel, terwijl ik haar zacht duw. Tara trots op haar eerste rapport van de lagere school. Mijn zusje als pasgeboren baby, met haar helderblauwe ogen, haar rode haren en haar bleke huid vol sproeten. Toen al zo heel anders dan ik, met mijn roomkleurige huid, bruine ogen en donkere haren. Ze kan niet dood zijn, ze is nog maar achttien. Een snik ontsnapt aan mijn keel. Langzaam dringt de betekenis van mijn moeders woorden tot me door. Nooit meer zullen Tara’s ogen het licht vangen. De dood is onverbiddelijk en heeft mijn zusje voor altijd weggenomen. Geschokt sla ik mijn handen voor mijn gezicht. Tranen vloeien tussen mijn vingers door. Ik ben te laat. Ik heb me zo vaak voorgenomen weer eens bij Tara en mijn moeder langs te gaan, maar ik deed het niet. Moeder... het woord lijkt betekenisloos. Ik laat mijn handen zakken en schraap mijn keel. ‘Moeder.’ Klinkt een andere benaming beter? ‘Mama.’ Het woord blijft verloren in de lucht hangen. Mooie tekst: Een geheim uit het verleden brengt een moeder en haar dochters in gevaar. Het verhaal: Natalia ontvangt in haar huis in Italië een onheilsbericht: haar zusje Tara is dood. Ze pakt haar koffers en vliegt meteen naar Nederland. De dood van Tara is een groot mysterie. Waarom was Tara opgenomen in een kliniek? En wie is die geheimzinnige man bij het graf van Tara? Natalia vertrouwt het niet en gaat op onderzoek uit. Ze weet niet dat haar moeder Hellen al jaren gebukt gaat onder een groot geheim. Een geheim dat Tara het leven heeft gekost en nu ook het leven van Natalia en Hellen in gevaar brengt. Mijn lees- en luisterbeleving: Een naargeestige en beklemmende proloog gevolgd door een mokerslag in het eerste hoofdstuk. Gelijk bevind je je als lezer in dit verhaal. Voel je je verbonden met Natalia. Alsof je naast haar staat als ze belt met haar moeder Hellen. Niet slechts woorden maar ook de emoties, het gevoel sijpelen je psyche en lijf in. Een stapsgewijs opgebouwd verhaal Duidelijke opbouw, duidelijke wisselingen in tijd met een duidelijke aanduiding van de namen van de personages en de momenten en plek in de tijd. Overal op het scherpst van de snede. Personages die je tot in detail leert kennen. Die je zo uit kunt tekenen als je dat gevraagd zou worden. Mede versterkt door naast het lezen ook te luisteren naar dit verhaal. Vlijmscherpe observaties, hartverscheurende en meedogenloze gebeurtenissen afgewisseld met heftige en erotiserende passie. Dan weet gevolgd door mysterie en het tasten in het duister naar antwoorden op prangende vragen. Soms kon ik het wel uitschreeuwen van frustratie als er zoveel onrecht, zoveel leed en pijn werd aangericht Om dan te beseffen dat het enkel een verhaal was. Maar voor mij tijdens lezen en luisteren zo levensecht als een film. Een niet te stoppen film met zoveel inktzwarte beelden. Zoveel verdriet, machteloosheid, een verscheurd hart dat leeggebloed is door een liefde die verloren ging. Het verliezen van je kind voelt voor een moeder als het verliezen van een deel van jezelf. Alsof er zonder verdoving delen uit je lijf gerukt worden. Als een zus haar zusje verliest laat dat neem ik aan diepe sporen na. Het laat het breekbare van het leven zien Dit is fictie maar in het echte leven kan alles wat zo vol van geluk en leven was in een vingerknip radicaal veranderen. Onomkeerbaar. Dit stuk herkende ik helaas maar al te goed. Het deed me pijn. Maar daardoor ook met zoveel gevoel tentoon gespreid in woorden. De plot is alles overheersend, alles valt op zijn plek. Ik had dit niet aan zien komen en werd omver geblazen. Mijn mening: Ik geef 5 sterren. Een prima opbouw, deze komt geloofwaardig over. Het verhaal wisselt tussen heden en verleden en diverse personages. Dit is telkens uitstekend aangegeven. De verhaallijnen komen op een gegeven moment bij elkaar. De plot is er niet zonder slag of stoot. Als de plot er is en alles betekenis krijgt dan is dit alles overheersend. Intens en onverwacht. Ik zag dit niet aankomen. Ik lees graag meer van Marcella Kleine. Wat een tovenares met woorden. Woorden die je slaan, of doen verwonderen, je verdriet doen of je boos maken. Zo tastbaar.



  De bloedverwant - Rianne Meijburg ****
J.N. Kingma Postma (47): Recensie van: De Bloedverwant Auteur: Rianne Meijering Rianne Meijburg is psychiater en woont samen met haar gezin in het midden van het land. Een kleine twee jaar geleden is ze gestart met schrijven als hobby. Met vallen en opstaan begon haar zoektocht naar haar eigen schrijfstem. Toen ze hoorde over de Lentekriebels schrijfwedstrijd werd ze enthousiast en durfde ze het aan haar werk aan anderen te laten lezen. Wijze van lezen: Recensie-exemplaar ontvangen van De Crime Compagnie gewonnen bij vrouwenthrillers.nl in ruil voor mijn recensie. Uitgeverij: De Verhalenfabriek Genre: spannende mysterie Cover en flaptekst: Een wijnglas ligt halfleeg op de vloer. Bloemblaadjes eromheen. Gemorste wijn uit het glas. Mysterie alom. De flaptekst is mysterieus en intrigerend Quote: Hoofdstuk 1: Tussen de puinhoop vangt een foto mijn blik en ik laat me op mijn knieën vallen. Twee mensen die ik goed ken, staan op een voor mij onbekend plaatje, wat een snijdende kramp in mijn middenrif geeft. Waarom samen? Waar is dit? Ik reik naar de fIes witte wijn die in de hoek van de zolder staat en neem een gulzige slok van dat lauwe spul. De drank smaakt bitterzoet en tintelt na op mijn tong. Ik staar naar de foto en bekijk de achterkant. Er staat een vervaagde datum, die niet te ontcijferen is. De kramp zakt. Ik doorzoek de andere foto’s in het uitgewaaierde stapeltje, zonder nieuwe aanwijzingen te vinden. Ik staar naar de foto. Dit klopt niet? Hoe kan dit? Het verhaal: Het is lente. Buiten geniet iedereen van de eerste warme zonnestralen. Iedereen, behalve Chloé. Zij worstelt met het recente verlies van haar vader. Haar wacht de zware klus zijn spullen op te ruimen. Hulp accepteert ze niet en ze houdt haar geliefden op afstand. In de chaos vindt ze een oude foto die vragen oproept. Ze gaat op zoek naar de antwoorden, maar haar zoektocht blijft niet onopgemerkt. Voor ze het weet, raakt ze verstrikt in een web van geheimen en daarmee brengt ze haar eigen leven in gevaar. Mijn leesbeleving: Vanaf de eerste letter bevond ik mij in het leven van Chloé. Door de ik-vorm raken haar emoties de mijne. De beeldende schrijfstijl draagt daar ook zeker aan bij. Dit verhaal is zo geschreven dat je samen met Chloé op zoek gaat naar mysteries uit het verleden van haar familie. Je volgt iedere aanwijzing die kunnen leiden tot het oplossen van de puzzel. Spanning, ontroering, ongeloof en ontgoocheling passeren meermaals de revue in een razend tempo. De korte hoofdstukken zijn prettig leesbaar waardoor je geboeid door blijft lezen. De personages zijn prima uitgewerkt en de opbouw volgt in de kielzog van Chloé haar zoektocht naar antwoorden. De interactie en dialoog tussen de personages is geloofwaardig en leidt uiteindelijk naar de onvoorstelbare plot. Ik was diep onder de indruk. Een verhaal dat hartverscheurend, meedogenloos en pittig is. Maar ook vol gedrevenheid en passie. Een zoektocht naar je wortels; weet jij alles van je familie geschiedenis? Zorgt de zoektocht voor helderheid of juist voor meer vertroebeling? Mijn mening: Ik geef 4 sterren. Prima opbouw. Gedetailleerd uitgewerkte personages. Je puzzelt met Chloé mee waardoor je continu geboeid door blijft lezen. De plot is onvoorstelbaar en had ik niet verwacht.



  Geen weg terug - Marie-José Verweij *****
J.N. Kingma Postma (47): Recensie van: Geen weg terug Auteur: Marie-José Verweij woont in Alphen aan de Rijn. Ze is naast thrillerschrijfster ook freelance copywriter en ze werkt met veel plezier in het onderwijs. Eerder schreef ze de psychologische thriller Met onbedachte rade. Wijze van lezen: Boek geluisterd via BookBeat.nl Tevens het boek proefgelezen en geluisterd. Voorgelezen door: Machteld van der Gaag. Prima voorgelezen. Prettige stem om naar te luisteren. Ze heeft op de juiste momenten de goede intonatie: meeslepend waar het moet, opbouwende spanning zodat je continu geboeid blijft luisteren. Ze doet het verhaal alle eer aan die het toekomt. Door haar stem onthoud je het nog meer en is het verhaal nog intenser en beeldender. Uitgeverij: De Crime Compagnie Genre: thriller Cover en flaptekst: Een witte cover. Een rood gekleurd herfstblad waar het bloed van afdruipt. Een vrouw op de rug gezien. Rennend. Vlucht ze voor iemand of zoekt zij iets? Deze cover zet de toon en prikkelt mijn nieuwsgierigheid. Een indrukwekkende flaptekst: heftig en meeslepend. Een waardevolle toevoeging de auteursfoto en informatie. Mooie en krachtige tekst: Hun bedoelingen zijn goed, de gevolgen desastreus. Quote: Walter Vanaf de gang gluurt hij door het beschilderde raam het lokaal in. Ze ligt roerloos in de poppenhoek, met dezelfde pop als gis-teren in haar hand. Een duim in de mond, haar ogen gesloten. Walter laat zijn blik over de andere peuters gaan. Geen van hen zit langer dan twee seconden stil. Een knuffelbeer vliegt met een grote boog door de lucht en belandt precies op haar buik. Kort opent ze haar ogen. Walter schrikt op wanneer hij aan het eind van de gang gestommel hoort. Hij zet een paar stappen bij het lokaal van de opvang vandaan en verschuilt zijn gezicht achter de stapel gekopieerde spellingwerkbladen in zijn hand. Twee jongens rennen door de gang en houden verschrikt hun pas in als ze hem in het vizier krijgen. ‘Hoi meester,’ zegt Bryan, de langste van de twee, wanneer ze hem passeren. Aan de grijns op zijn gezicht te zien, voert hij iets in zijn schild. Walter zet zijn lerarengezicht op, geeft hun een kort knikje en kijkt de jongens na. Het is een vreemd stel zo samen. Je zou niet zeggen dat de jongens even oud zijn. De een oogt gespierd en vol energie, de ander is smal en klein en lijkt daardoor min-stens twee jaar jonger dan hij in werkelijkheid is. De jongens ver-dwijnen om de hoek en Walter loopt terug naar zijn lokaal, drie deuren verder. Daar gooit hij de werkbladen op de houten bank onder het digibord en laat zich in zijn bureaustoel zakken. Zijn gedachten zijn bij het beeld van de kleine Mila in de poppenhoek. Hoe kan ik haar toch helpen? Het verhaal: Basisschoolleerkracht Walter maakt zich ernstige zorgen over de thuissituatie van zijn leerling Sepp en zusje Mila. Wanneer Jeugdzorg zijn zorgen niet serieus neemt, besluit hij het heft in eigen handen te nemen en ontvoert hij het tweejarige meisje. Eenmaal thuis raakt hij in paniek en maakt hij een rampzalige inschattingsfout. Een internationale klopjacht ontvouwt zich. Lukt het de politie om Mila weer veilig thuis te krijgen? Mijn leesbeleving en luisterervaring: Een verhaal met een duidelijke, stapsgewijze opbouw. Wisselend tussen diverse personages wiens namen boven de hoofdstukken staan. Dit verhaal kroop mij gelijk onder de huid en liet me pas is nadat ik het verhaal gelezen had. Zoveel verschillende tastbare emoties van huizen hoge euforie naar ongelooflijk diepe dalen waarbij de top van de berg niet te zien is. Verdriet, verbazing en woede wisselden elkaar continu af bij mij. De schrijfstijl is beeldend. Ik herkende veel van mezelf terug in diverse personages. Dit was confronterend maar ik kon tevens bij de auteur aangeven dat het geloofwaardig was wat zij schreef. En nog nuttige, ervaringsdeskundige tips geven. Ontzettend goed dat hierover geschreven wordt. Want het kost bakken energie om overeind te blijven als mens, als vrouw, als dochter van, als moeder van. Gelukkig lukt het mij met de juiste hulp. Die gun ik anderen ook. Het verhaal heeft mij geraakt. Goed bedoelde handelingen gemaakt met het hart. Het verstand dat pas later inschakelde. Dit kon zorgen voor een niet te stoppen dodelijke achtbaan. Verhaallijnen die verweven raken met elkaar. Die elkaar vinden in een zinderende finale waarbij je op het puntje van je stoel zit. Door de bloedstollende spanning die je meesleurt en nergens los laat. Na diverse plot wendingen die niet zonder slag of stoot gingen volgde de plot. Deze is ongekend en verbijstering wekkend subliem gedaan. Mijn mening: Ik geef 5 sterren. Geloofwaardige, uit het leven gegrepen herkenbare situaties en personage uitwerking. Herkenbaar voor mij. Confronterend maar ook dankbaarheid omdat aan deze onderwerpen aandacht geschonken wordt. Onderwerpen die op unieke wijze in een thriller gegoten zijn. Waar hartverscheurend verdriet en een continue dreiging elkaar razendsnel afwisselen. Diepe buiging voor Marie José Verweij en Machteld van der Gaag.



  De lijst - Marelle Boersma *****
J.N. Kingma Postma (47): Recensie van: De lijst Auteur: Marelle Boersma Wijze van lezen: Geluisterd via BookBeat, in het kader van proeflezen voor De Crime Compagnie. Voorlezer: Jorien Zeevaart: Ik ben groot fan van het timbre van haar stem. Haar wijze om emoties zo intens voelbaar over te brengen. De tekst nog beeldender te maken. Het voelt continu of ik erbij ben in dit verhaal. Zo prachtig, zo talentvol. Ze laat het verhaal in haar waarde. Ze maakt het met haar stem nog intenser het blijft nog langer nazinderen. Ik heb NietAangeborenHersenletsel en moeite met mijn geheugen. Maar door deze stem gaat het beter. Extra fijn dus. Minder terug hoeven luisteren als ik een poosje niet geluisterd heb. Uitgeverij: De Crime Compagnie Genre: thriller De lijst is gebaseerd op ware gebeurtenissen die zo gruwelijk zijn dat ze wereldnieuws waren in de jaren ’90. Cover en flaptekst: De cover toont me een deur. Een hand die aarzelend de sleutel lijkt te willen omdraaien. Wat is er verscholen achter deze deur? Spannend beeld. Het zorgt ervoor dat ik wil gaan luisteren. Quote: Erin 2023 Mijn hand zoekt de hand van mijn dochter en ik ben dankbaar dat ik op dit moment niet alleen ben. ‘Kun je het hierna afsluiten, mam?’ Die vraag is al ontelbare keren door mijn hoofd gegaan, maar een antwoord kan ik niet geven. ‘De zwarte bladzijden sluit ik hierna af, maar…’ Er zit een barst in mijn stem, zodat ik eerst moet slikken voor ik verder kan praten. ‘Weet je, lieverd. Ik denk dat het nu pas gaat beginnen.’ Ik voel dat ze me van opzij aankijkt. ‘Nu zal ik hopelijk gaan ontdekken wat er gebeurd is. Of alle theorieën die samenhangen met dit stukje geschiedenis kloppen. Of zij gelijk hebben gehad.’ Ik knik naar de historica die verderop staat om toezicht te houden. De korte haren van Maureen vertonen een rossige glans, waardoor er een stralenkrans om haar hoofd lijkt te hangen. De vrouw naast haar strijkt met haar hand door haar grijze krullen. Zij heeft door haar scherpe blik iets ontdekt wat mijn leven een fi kse duw heeft gegeven. ‘Ja, voor hen is het ook een belangrijk moment.’ Mijn dochter heeft alle vijfentwintig jaren van haar leven meegekregen hoe ik op zoek ben geweest naar de waarheid. Naar onze familie. Dankzij ons zijn er namen bekend geworden en er zijn zelfs wetten aangepast, zodat wij onze antwoorden zouden krijgen. Langzaam schuift er een wolk voor de zon, waardoor de kilte bezit neemt van mijn lichaam. Niet alleen wij krijgen nu onze antwoorden, ook de verantwoordelijken moeten hierna hun verhaal doen. Mooie tekst: Sommige geheimen kunnen het daglicht niet verdragen…. Het verhaal: Erin werkt als archeologe in Naturalis in Leiden en houdt ervan om de geschiedenis tot leven te wekken via oude botten. Ze is net verloofd en het leven lijkt haar toe te lachen. Charlotte is patissier in Orléans. Taarten bakken is haar passie en ze is zo goed in haar vak dat ze mag meedoen aan een belangrijke wedstrijd. In Milaan tekent modeontwerper Max de mooiste jurk uit zijn carrière. Hij hoopt dat deze jurk het spektakelstuk zal zijn op de catwalk tijdens de fashionweek. Dan wordt Erins geluk ruw verstoord door de plotselinge dood van haar adoptiemoeder. Haar moeder heeft niet de kans gekregen Erin te vertellen over De lijst. De lijst die Erin, Charlotte en Max ongewild dichter bij elkaar brengt en waarvan de gevolgen dodelijk zijn… Mijn luisterbeleving: Door het mooie timbre, intonatie op de juiste momenten van voorlezer Jorien Zeevaart krijgt dit verhaal nog meer cachet. De tekst wordt nog intenser en beeldender. Nog nooit was ik op de plaatsen in dit boek. Maar ik heb het gevoel en de ervaring dat ik er geweest ben. Ik zag, hoorde, rook en voelde hetzelfde als de personages. Ik raakte verbonden met de levensverhalen van Erin, Charlotte en Max. Marelle Boersma heeft hen daadwerkelijk tot leven gebracht met haar pen. Gedurende het luisteren zaten mij de emoties hoog. Wat een hartverscheurend, rauw, indrukwekkend, intens verhaal. Mijn moederhart verpulverde, huilde met hen mee. De opbouw is mooi gedaan, de wisselingen van personages, tijden en plaatsen duidelijk en geloofwaardig. Nadat ik het eerste hoofdstuk had geluisterd kon ik niet meer stoppen. Ik belandde in een wervelwind aan gebeurtenissen. Torenhoge spanning en ijskoud angstzweet teisterden me keer op keer. Benamen me bijna de adem. Alsof de duivel zelf mij op de hielen zat. Een kat en muisspel op top niveau. En hoe meer vragen na langdurig puzzelen beantwoord werden hoe groter mijn nieuwsgierigheid naar de gehele clou. Na een bloedstollende finale volgt de plot. Alles wordt duidelijk en daarmee ook de verbijstering en de afschuw, de kou die binnen sijpelt als ik uit het nawoord begrijp dat dit gebaseerd is op ware gebeurtenissen. Op Google heb ik het opgezocht en mijn zicht vertroebelde door tranen. Toch vind ik het fantastisch dat Marelle Boersma dit verhaal na research zo indringend geschreven heeft. Zij geeft diegenen een stem en een gezicht. Zij raken nooit vergeten. Mijn mening: Ik geef 5 sterren. Prima opbouw, spanning die oploopt en tot explosieve hoogten gaat. Een zoektocht naar je wortels die zijn weerga niet kent. Personages die gedetailleerd zijn uitgewerkt. Schijnheiligen die hun devotie tonen terwijl hun intenties zo inktzwart zijn. Zoveel leed, zoveel pijn en verdriet. Het woord mensonterend is niet eens genoeg. Toch is dit een verhaal dat staat als een huis. Personages die voor mij echt leefden. Sommigen bouwde ik een band mee op. Anderen zag ik liever vertrekken. Een intense zoektocht. Waarbij alles wat het daglicht niet kan verdragen boven komt. Waarbij ontmoetingen onschuldig lijken maar ook een rode vlag voor gevaar kunnen zijn. Te midden van dit alles de liefde van je leven vinden dat is mooi. Dat biedt hoop. In de toekomst lees of luister ik graag meer van Marelle Boersma.



  Uitgedokterd - Antoinette Kalkman *****
J.N. Kingma Postma (47): Recensie van: Uitgedokterd Auteur: Antoinette Kalkman debuteerde in 2019 met de psychologische thriller Bonuszoon. In dat jaar werd zij tweede bij de verkiezing ‘Beste Nederlandse Thriller’ van Thrillers & More. In 2020 werd zij uitgeroepen tot Zout schrijver van het jaar. Wijze van lezen: Boek ontvangen van uitgeverij Godijn Publishing en Antoinette Kalkman in ruil voor mijn recensie. Gewonnen bij Vrouwen thrillers.nl Uitgeverij: Godijn Publishing Genre: thriller Cover en flaptekst: Een vrouwengezicht doemt op uit de duisternis. Haar ogen kijken me aan alsof ze diep in mijn ziel willen kijken. Indringend, confronterend wat is er aan de hand. Een huiveringwekkende flaptekst. De auteursinformatie en foto vind ik een waardevolle toevoeging. Quote: Proloog Het is alsof iemand mijn adem uit me perst en ik verlies de controle over mijn lichaam. Ik heb een enorme smakker gemaakt. Alles doet me zeer. Moeizaam druk ik me met mijn onderarmen iets op. Met de souplesse van een schildpad die op zijn schild terecht is gekomen beweeg ik zo snel ik kan weg van het gevaar. Het gaat alleen niet zoals ik wil. De hitte likt aan mijn schoenen en lijkt me in te halen. Mooie teksten: Lente Stel dat er iets met je kind gebeurt. Bij het idee alleen al wordt elke moeder krankzinnig! Zomer Een deur scheidt ons slechts fysiek mijn gedachten vlechten zich om de jouwe omarmen ik ben bij je dochterlief Herfst Hoe meer ik dichterbij kom Hoe vaker ik aan je denk Wellicht gaat het gebeuren Ontkomen zul je niet Winter Voor alles is een eerste keer Behalve de dood, dat is gelijk de laatste keer Lente Goed zorgen is een Kunst Het verhaal: Journaliste Eveline Johansen stelt een misstand aan de kaak als haar dochter na een verkeerde ziekenhuis ingreep invalide wordt. Slaagt zij in haar missie of wordt de drang naar gerechtigheid haar fataal? Mijn leesbeleving: Dit verhaal volgt de levens van Justus, Ferdinand en Eveline. Intens door de gehanteerde ik-vorm. Drie levens die eerst niets met elkaar te maken (lijken te) hebben. Maar hoe verder het verhaal vordert hoe meer ze met elkaar vervlochten raken. Ieder woord komt binnen of met vernietigende kracht of zachtjes binnen sijpelend. Als moeder van twee dochters vond ik dit een aangrijpend en confronterend boek. Maar iedereen met een kind, ook met zonen, of geen kind kan zich inleven in dit verhaal. Ik heb meerdere malen aan den lijve ondervonden hoe fragiel het leven kan zijn. Hoe tijden van fladderende vlinders in je buik van geluk kunnen veranderen in een ijskoude douche die met zijn kilte zich vastbijt in je lijf. Hoop is dan maar zo’n strohalm. Overgeleverd aan de deskundigen, diegene met kennis en vaardigheid en al ogenschijnlijk toverend met materiaal in vaardige handen kan helen. Althans als externe factoren als tijd is geld niet in je nek hijgen. Als iemand die zijn functie misbruikt niet manipuleert. En zo te werk gaat dat hij of zij uit het zoeklicht van hen die strijden voor genoegdoening. Vlijmscherpe en voelbare observaties en dialoog tussen gedetailleerd uitgewerkte personages en gebeurtenissen zorgen ervoor dat dit verhaal onder de huid kruipt. Zich vastzet in je hoofd en je emoties keer op keer beroerd. Tranen achterlaat op je gezicht van medeleven, verdriet. Of je bloed doet borrelen omdat je kwaad wordt over zoveel onrecht, zoveel moedwillig leed. Of dat je de rillingen over je lijf voelt gaan omdat het angstaanjagend spannend is. Als de dreiging van mensen die over lijken gaan om geld te verdienen alles overheersend en bepalend wordt. Een toewerking naar een macabere finale. Daar waar alle verhaallijnen in elkaar grijpen, confronteren met elkaar en voor een sublieme plot zorgen. Antoinette Kalkman heeft mij wederom omver geblazen. Bonuszoon vond ik destijds ook al zo magnifiek. Ik lees en recenseer graag meer van haar. Mijn mening: Ik geef 5 sterren. Een bloedstollende, emotionele, gruwelijke, intense achtbaan aan gebeurtenissen die na een geloofwaardige opbouw bij elkaar een sublieme plot vormen. Een beeldende schrijfstijl en gedetailleerd uitgewerkte personages. Een verhaal dat nog intenser wordt door de gehanteerde ik-vorm.


Website Security Test