Oordeel VrouwenThrillers.nl: 
Recensie Vivienne Willemsen-Houtman op 5 juni 2025:
Sara Blaedels moeder was actrice en haar vader journalist. Het vertellen van verhalen zit dus duidelijk in de familie. Dat ook Blaedel over dit talent beschikt, blijkt uit het wereldwijde succes van haar boeken, die in meer dan dertig talen zijn vertaald. De serie rond rechercheur Louise Rick is geliefd vanwege de combinatie van psychologische diepgang en realistische politiezaken. Hoewel elk deel afzonderlijk te lezen is, groeit Louise in de loop van de reeks uit tot een steeds complexer en geloofwaardiger hoofdpersonage.
Engel des doods is het zesde deel in de serie. Centraal staat de ontvoering van Isabella, de kleindochter van Walther Sachs-Smith. De daders eisen in ruil voor het meisje een gebrandschilderd raam terug: de Engel des doods, ooit verdwenen uit het familiebezit. Louise Rick, getraind onderhandelaar, krijgt de opdracht om Isabella levend terug te brengen. De klok tikt, en de druk is hoog.
Het verhaal wordt verteld vanuit drie perspectieven, dat van Louise, van journaliste Camilla en van een onbekende dader. Deze afwisseling zorgt voor een constante spanningsboog, waarbij vooral het inkijkje in de dader het verhaal extra urgentie geeft. Sara Blaedel zet twee sterke vrouwelijke hoofdpersonages neer. Louise is vastberaden en scherpzinnig, Camilla vasthoudend en nieuwsgierig. Hun onderlinge band geeft de serie een menselijke dimensie die ook in dit deel voelbaar blijft. De schrijfstijl van Blaedel is toegankelijk, beeldend en zonder overbodige details. Elk deel in de reeks behandelt een ander soort misdrijf wat ervoor zorgt dat de serie fris en verrassend blijft. Blaedels kennis van politiewerk komt duidelijk naar voren in de realistische uitwerking van het onderzoek en de onderhandelingssituaties. Op enkele momenten vertraagt het verhaal, maar de meeslepende plot en de gelaagde personages houden de spanning vast.
In Engel des doods worden thema’s als rouw, familiegeheimen, schuld, moederschap en gerechtigheid op geraffineerde wijze verweven met de verhaallijn. Het gestolen kunstwerk fungeert niet alleen als inzet van de ontvoering, maar ook als krachtig symbool van verlies en herinnering. De morele dilemma’s waarmee Louise wordt geconfronteerd geven het verhaal extra diepgang en maken het meer dan een doorsnee politieroman. Een aanrader voor liefhebbers van Scandinavische thrillers met sterke vrouwelijke hoofdpersonages, psychologische diepgang en een goed opgebouwde spanningsboog. Fans van Camilla Läckberg, Kristina Ohlsson en Lene Kaaberbøl zullen zich zeker thuis voelen in de wereld van Louise Rick.
Engel des doods bewijst opnieuw waarom Sara Blaedel tot de top van de Scandinavische thrillerschrijvers behoort.
Bezoekersreacties: