
ISBN: 9789493429710
Uitgever: Borgerhoff&Lamberigts
Editie: E-book
Overige edities:
 2025
 |
Omschrijving: EEN DODELIJKE BIECHT WIE BEROUW TOONT, KRIJGT VERGIFFENIS. WIE ZONDIGT, ZAL BOETEN…
Commissaris Liese Meerhout overleefde een laffe moordaanslag. Ondanks haar hevige migraine wil ze weer aan het werk, maar ze mag van de bedrijfsarts niet meer dan deeltijds kantoorwerk doen. Voor iemand als Liese is dat ondraaglijk. Wanneer ze in een restaurant een vrouw ‘red mij’ hoort fluisteren, opent ze op eigen houtje een onderzoek. Ziet ze spoken? Of is haar intuïtie, ondanks het trauma, nog steeds intact? Liese gaat op zoek naar de vrouw, maar die is intussen spoorloos verdwenen. Dan wordt het lichaam van een jonge priester gevonden. Er liggen dertig muntstukken voor zijn voeten, een verwijzing naar Judas, de verrader. Plaatsvervangend commissaris Michel Masson betrekt Liese bij elke stap in het moordonderzoek, want hij gelooft dat alleen een zaak als deze haar echt kan genezen. Maar het uitputtende gevecht om te bewijzen dat ze haar job weer aankan, wreekt zich: niet alleen Lieses lichaam, maar ook haar relatie komt onder druk te staan. Wanneer ook de vrouw uit het restaurant wordt gevonden, blijkt dat Lieses voorgevoel klopte: ze is op een gruwelijke manier omgebracht en bij haar lichaam ligt een Bijbelse spreuk. Liese en Masson zullen al hun krachten moeten bundelen om deze seriemoordenaar te stoppen.
Extra informatie: - Liese Meerhout (21)
|
 |
|
Oordeel VrouwenThrillers.nl: 
Recensie Wendy Wenning op 26 juni 2025:
Toni Coppers is een Vlaamse auteur van voornamelijk thrillers. In 2008 verscheen Niets is ooit, het eerste deel van de thrillerreeks rond Liese Meerhout, inspecteur Kunstcriminaliteit in Brussel. Dit is Coppers zijn debuut als volbloed thrillerschrijver. Het werd genomineerd voor de Hercule Poirotprijs. In het vierde deel van de reeks, Iris was haar naam, verlaat Liese Meerhout de wereld van de kunst: ze wordt commissaris bij de Crim, de moordbrigade van Brussel. In 2013 verhuist ze naar Antwerpen, waar ze bij de Moordbrigade aan de slag gaat. Meerdere delen uit de reeks wonnen de Knack Hercule Poirot Publieksprijs In opdracht van VTM werd de Liese Meerhout-serie in Antwerpen verfilmd tot een tv-serie, getiteld Coppers. De dertiendelige serie werd uitgezonden tussen begin januari en eind maart 2016. In 2022 werd de MAX Gouden Vleermuis aan hem toegekend. Een dodelijke biecht is inmiddels het 21e deel van de reeks rond Liese Meerhout. Al meerdere jaren schrijft Coppers samen met zijn vrouw en coauteur Annick Lambert.
Een jaar geleden was Liese Meerhout nog een succesvolle commissaris bij de Moordbrigade, tot ze op klaarlichte dag werd neergeschoten. Ze overleefde de aanslag ternauwernood, net als de coma waarin ze belandde. Na een langdurige en zware revalidatie is ze sinds een tijdje aan de slag bij de recherche, maar ze mag alleen kantoorwerk doen, geen wapens dragen en niet deelnemen aan operaties. Zeer frustrerend voor haar maar ze is nog lang niet de oude, al laat ze dat niet blijken. Een paar avonden in de week helpt ze haar partner Matthias in zijn restaurant, wat haar helpt even haar zinnen te verzetten. Maar deze avond gebeurt er wat vreemds. Als een echtpaar het restaurant verlaat, draait de vrouw zich nog even om, kijkt haar smekend aan en zegt: 'Red mij!' En dan is ze verdwenen. Liese start op eigen houtje een onderzoek. Als dan na een moord op een priester de vrouw wordt gevonden, op gruwelijke wijze omgebracht, gaat ze samen met plaatsvervangend commissaris Michel Masson op onderzoek. Een zoektocht naar een seriemoordenaar is gestart.
Wie eenmaal kennis heeft gemaakt met Liese Meerhout, zal elke keer verheugd zijn als er weer een nieuw deel verschijnt. Een thrillerreeks met sympathieke personages die telkens weer het hart van de lezer weten te veroveren. In Een dodelijke biecht moet Liese, naast het willen oplossen van een moeilijke case, ook afrekenen met haar demonen. Het is niet niks wat ze heeft meegemaakt, en accepteren dat ze op een zijlijn staat kan ze al helemaal niet. Hiermee maakt ze het zichzelf en de mensen om haar heen het niet gemakkelijk. Haar eigen gevecht vanwege haar moeizame herstel staat centraal in dit verhaal en daarnaast wordt de lezer meegenomen in een moeilijk op te lossen zaak. Alle boeken rondom Liese Meerhout zijn losstaand te lezen, maar toch geeft het meerwaarde als dit personage en alle bij personages vanaf het begin gevolgd worden. Coppers heeft het talent de spanning goed gedoseerd op te bouwen en daarnaast de personages sterk weg te zetten. En creëert hij spannende thrillers waar de lezer van harte kan meepuzzelen, want het blijft van begin tot eind een grote ontdekkingsreis. Lijkt er schot in de zaak te zitten, gebeurt er weer iets waardoor alles op losse schroeven komt te staan. En naast al dat puzzelen, kan men intens meeleven met de personages wat voor een mooie diepgang in het geheel zorgt.
Ook met Een dodelijke biecht presteert Coppers (en zijn coauteur) erin een thriller neer te zetten die geen moment verveelt en de lezer voortdurend goed bij de les weet te houden. Al is het in deze thriller wel dat de worsteling van Liese, haar strijd om weer volledig terug in het harnas te komen, meer de aandacht trekt dan de zaak die opgelost moet worden. Maar als men dit boek dichtslaat is het weer met smart wachten op een nieuwe Coppers. Welke reeks is dan geeneens van belang want elke reeks heeft zijn eigen charme ...
Bezoekersreacties:
don koolen (66) op 25 april 2025:
Heb de vleermuis moorden nog gerecenseerd voor Hebben Oordeel:
|
|
|
 |