Recensies en bezoekersreacties op Waan
Marisa Kuijk

Waan

Bestel bij Bol.com


Oordeel:


ISBN: 9789461098887

Uitgever: De Verhalenfabriek

Editie: E-book

Verschenen: 2024

Recensie(s):

vrouwenthrillers.nl - Erika Houkes op 8 maart 2024:
Marisa Kijk studeerde algemene letteren en ze werkt als copywriter voor reclamebureaus. Voor ze meedeed aan de Voorjaarskriebels-schrijfwedstrijd van De Verhalenfabriek en deze won, schreef ze fictie en een kinderboek. 

Saar wil haar relatie een laatste kans geven en ze boekt een huisje op een vakantiepark voor haarzelf, haar vriend Tom en hun dochtertje Lotte. Tom vertrekt na een dag alweer naar zijn werk, waarna Saar zich realiseert dat het waarschijnlijk niet meer goed komt tussen hen.
Dan raakt Lotte vermist en de politie begint Saar te verdenken. Ze gaat zelf op onderzoek uit.

Kuijk valt direct met de deur in huis. Na een verontrustende korte proloog rennen we zonder overgang met Marisa mee in haar wanhopige zoektocht. Kuijk slaagt erin om haar lezer meteen te pakken en naar adem te laten snakken. Haar schrijfstijl heeft enorm veel vaart. 
Saar komt over als een vastberaden jonge vrouw, die tijdens het verhaal tot diepere inzichten komt over zichzelf. Ook Tom is duidelijk neergezet. De personages Anna en Daan zijn vager. Voeg daar een mysterieus oud kasteel aan toe, en Kuijk laat allerlei vermoedens de kop opsteken. Saars wanhoop kruipt onder de huid, met haar impulsieve acties om koste wat het kost haar dochter terug te vinden laat de auteur de lezer diep meebeleven. In een sneltreinvaart razen we af op de angstaanjagende ontknoping, hoewel de plot erachter een beetje vergezocht is.

Een enkel verhaallijntje gaat verloren en blijft dus open. Ook al is Waan een novelle, het had met een paar woorden bevredigender afgerond kunnen worden. Een paar taalfoutjes en onhandige formuleringen kunnen uit onervarenheid voortgekomen zijn. Maar met Waan toont Marise Kuijk aan een grote potentie als thrillerauteur te hebben.


Oordeel:

Alle bezoekersreacties:

Kat (43) op 15 maart 2024:
Marisa Kuijk winnares van de Lentekriebels schrijfwedstrijd van De Verhalenfabriek, waarmee ze een boekencontract won, het spannende Tussendoortje Waan is het resultaat daarvan. Ik mocht Waan lezen recenseren, lees met me mee wat ik ervan vind... Waan bestaat uit 11 hoofdstukken en een afsluitende epiloog geschreven vanuit hoofdpersonage Saar en dan zijn er ook nog stukken cursieve teksten van een nog onbekend personage. Het verhaal gaat van start met een mysterieuze proloog die aanzet tot snel verder lezen. Marisa Kuijk heeft een enorm toegankelijke schrijfstijl, waarin zij veel weet te vertellen in een relatief kort verhaal, vlot en spannend met een sinister randje. 'De zon scheen en alles leek hier zoals het was; alleen voor mij was het leven honderdtachtig graden gedraaid.' We maken kennis met Saar Koetsier voor wie de nachtmerrie van iedere moeder, werkelijkheid is geworden. Saar is al bijna vijf jaar samen met Tom en samen zijn ze de ouders van de vierjarige Lotte. Ooit vertolkten ze het perfecte plaatje, zij als rechtenstudent, hij als goedverdienende advocaat, wonend in een mooi appartement in het bruisende deel van de stad. Inmiddels staat de relatie van Tom en Saar onder hoogspanning. Terwijl zij druk bezig is met de ballen hoog houden in het gezin, vindt hij zijn nieuwe bedrijf belangrijker en zijn ze elkaar uit het oog verloren. 'Het woord ‘papa’ had me in één klap weer terug in de realiteit gebracht. Zou hij alweer terug zijn?' Op advies van de relatietherapeut gaan ze een weekje heerlijk genieten van alle luxe op vakantiepark De Groene Oase, middenin de bossen en vlakbij de Duitse grens. In de hoop de weg naar elkaar terug te vinden. Dit pakt helaas anders uit dan gehoopt. Tom houdt het welgeteld een dag vol en laat zijn vrouw en dochter dan alweer in de steek, voor Saar is de maat vol, genoeg is genoeg, ze maakt er samen met Lotte wel iets leuks van daarvoor heeft hebben ze Tom helemaal niet nodig. 'Als een dolle rende ik heen en weer, door het water en over het strandje, zonder te weten waarheen. Ik had al overal gekeken.' Ze vermaken zich heerlijk in het zwemparadijs, tot dat ene onbewaakte ogenblik waarna de paniek genadeloos toeslaat, Lotte is ineens verdwenen en niemand heeft ook maar iets gezien. Het ene moment is ze nog in het water aan het spelen, het volgende moment staat het hele park vol politie en is haar dochter vermist en staat ze er helemaal alleen voor. Waar is Lotte? Terwijl het politieonderzoek niet vordert en iedere seconde telt, gaat Saar zelf op zoek naar haar kind. Zal ze Lotte ooit nog terug zien? 'Nee! We waren in het water aan het spelen en ineens was ze weg!' Marisa heeft haar verhaallijn gebaseerd op de nachtmerrie van iedere ouder, de vermissing van een kind, dat alleen is al een heel aangrijpende situatie, die ze op spannende wijze heeft weten te situeren. Kuijk weet de spanning gedoseerd op te bouwen en iedere keer denk je dat er wat gaat gebeuren en weet ze je weer voor de gek te houden met een twist. Hiermee laat ze zien dat ze zich de kunst eigen heeft gemaakt voor wat nodig is om een spannend Tussendoortje te schrijven. De kracht zit hem namelijk in veel spanning en vaart zodat je door het verhaal heem raced en daarin is Marisa uitstekend geslaagd. Ze heeft het onheilspellende en gespannen sfeertje, de paniek en hysterie, de machteloosheid en angst maar ook de verwarring goed overgebracht. De karakters zijn ook herkenbaar neergezet, Tom een egoïstische onaardige man en naïeve Saar. Energieslurper Anna en de knappe straatmuziekkant Daan. Ik kon alleen maar de hele tijd denken ‘Pas op Lotte! Ze zou toch niet echt zo stom zijn?’ Met Waan heeft Marisa Kuijk een explosief Tussendoortje neergezet. Vermakelijk, avontuurlijk en spannend met een sinister randje. Vol spanning, vaart en twists. 'Waan, explosief spannend avontuurlijk en vermakelijk Tussendoortje met een sinister randje. Zullen Saar en Lotte herenigd worden?' ★★★1/2
Oordeel:

Katrien Vermeeren (35) op 13 maart 2024:
Marisa won de schrijfwedstrijd lentekriebels en schreef een spannend kortverhaal van slechts 67 blz. Dat ze met zo weinig woorden, zo goed de spanning erin weet te houden, is ongelooflijk knap. Het boek start met een fragmentje dat ik wel drie keer las, waarna ik moest besluiten dat ik er kop noch staart aan kon vinden. Toch voel je aan dat deze info belangrijk is voor het verdere verloop. Hoewel de ouders van Lotte op het punt staan om uit elkaar te gaan, besluiten ze om samen toch nog een reisje naar een bungalowpark te ondernemen. Het eerste hoofdstuk confronteert je onmiddelijk met de nachtmerrie van iedere ouder. Terwijl jij gezellig op een picknickbank zit en je kind zich in de speeltuin begeeft, is plots je kind zoek en slaat de paniek je om het hart... Wanneer de politie ingeschakeld wordt, neemt Saar haar onrust helaas verder toe. Ineens wordt zij als mogelijke verdachte gezien en staat ze er dus helemaal alleen voor... Vindt ze haar dochtertje weer terug?! Hoewel ik vrij snel een vermoeden kreeg waar het plot naartoe zou gaan, vond ik dat het boek een mooie opbouw had waarbij spanning en het gezinsleven elkaar mooi afwisselen. Kortom; dit tussendoortje is een genot om te lezen en mocht best wat langer zijn zodat de personages nog meer uitgediept konden worden!
Oordeel:

Diane Kooistra op 12 maart 2024:
Marisa Kuijk is geboren in Rotterdam. De geboorte van haar dochter inspireerde haar tot het schrijven van een kinderboek en sindsdien schrijft ze fictie. Waan is haar debuut bij De verhalenfabriek. Ze won de lentekriebels verhalenwedstrijd van het afgelopen jaar. 

“Normaal zou ik een beetje huiverig zijn om in de schemering en alleen een stil bos in te gaan, maar nu kon het me niets meer schelen.”

Saar neemt haar vriend en haar dochtertje mee naar een vakantiepark voor een weekendje weg. Ze hoopt hiermee de relatie met haar vriend een nieuwe impuls te geven.
Maar het weekend loopt heel anders, Tom gaat de volgende dag weer terug naar zijn werk en na een dag raakt Saar hun dochtertje kwijt ...

De titel is heel goed bedacht, naarmate het verhaal vordert krijgt deze meerdere betekenissen. Door de spannende proloog is de toon gelijk gezet, dit wordt een spannende thriller waarbij een kind gevaar loopt. De relatie van Tom en Saar lijkt niet meer te repareren en vooral als hij dan ook nog openlijk gaat flirten met de knappe buurvrouw op het vakantiepark is het einde zoek.
Er komen voor een kort verhaal best wel wat verhaallijnen langs, deze worden niet allemaal helemaal uitgediept waardoor het een vlot te lezen verhaal blijft. Het zou wel mooi zijn als dit tussendoortje breder uitgewerkt zou kunnen worden tot een heerlijke psychologische thriller. Dat gevoel blijft na het lezen hangen omdat er thema’s worden aangestipt die goed in een thriller passen. Voor nu is het een spannend tussendoortje. De plot is erg spannend en verloopt heel snel. Het is wel het moment dat de lezer erachter komt dat een eerste indruk lang niet altijd klopt, waar het verhaal in eerste instantie wat voorspelbaar lijkt zorgt het op een gegeven moment voor een verrassende wending. 
De ontwikkelingen in de epiloog hadden ook in het verhaal zelf uitgewerkt kunnen worden. Maar het is hierdoor wel een goed afgerond verhaal. De lezer blijft niet met vragen achter. 

Kuijk laat zien dat ze echt een goede thriller kan schrijven waarin mooie thema’s worden besproken. 


Oordeel:

Diane Kooistra op 12 maart 2024:
Marisa Kuijk is geboren in Rotterdam. De geboorte van haar dochter inspireerde haar tot het schrijven van een kinderboek en sindsdien schrijft ze fictie. Waan is haar debuut bij De verhalenfabriek. Ze won de lentekriebels verhalenwedstrijd van het afgelopen jaar. 

“Normaal zou ik een beetje huiverig zijn om in de schemering en alleen een stil bos in te gaan, maar nu kon het me niets meer schelen.”

Saar neemt haar vriend en haar dochtertje mee naar een vakantiepark voor een weekendje weg. Ze hoopt hiermee de relatie met haar vriend een nieuwe impuls te geven.
Maar het weekend loopt heel anders, Tom gaat de volgende dag weer terug naar zijn werk en na een dag raakt Saar hun dochtertje kwijt ...

De titel is heel goed bedacht, naarmate het verhaal vordert krijgt deze meerdere betekenissen. Door de spannende proloog is de toon gelijk gezet, dit wordt een spannende thriller waarbij een kind gevaar loopt. De relatie van Tom en Saar lijkt niet meer te repareren en vooral als hij dan ook nog openlijk gaat flirten met de knappe buurvrouw op het vakantiepark is het einde zoek.
Er komen voor een kort verhaal best wel wat verhaallijnen langs, deze worden niet allemaal helemaal uitgediept waardoor het een vlot te lezen verhaal blijft. Het zou wel mooi zijn als dit tussendoortje breder uitgewerkt zou kunnen worden tot een heerlijke psychologische thriller. Dat gevoel blijft na het lezen hangen omdat er thema’s worden aangestipt die goed in een thriller passen. Voor nu is het een spannend tussendoortje. De plot is erg spannend en verloopt heel snel. Het is wel het moment dat de lezer erachter komt dat een eerste indruk lang niet altijd klopt, waar het verhaal in eerste instantie wat voorspelbaar lijkt zorgt het op een gegeven moment voor een verrassende wending. 
De ontwikkelingen in de epiloog hadden ook in het verhaal zelf uitgewerkt kunnen worden. Maar het is hierdoor wel een goed afgerond verhaal. De lezer blijft niet met vragen achter. 

Kuijk laat zien dat ze echt een goede thriller kan schrijven waarin mooie thema’s worden besproken. 


Oordeel:

Charissa Bhugwandass op 10 maart 2024:
Kuijk, een geboren Rotterdamse, is met de novelle Waan als winnaar uit de bus gekomen bij de schrijfwedstrijd Lentekriebels van De Verhalenfabriek. Afgestudeerd in Algemene Letteren aan de Rijksuniversiteit Utrecht en haar postdoctorale cursus Copywriting aan de School voor Journalistiek te Utrecht. De geboorte van haar dochtertje in 2005 heeft haar geïnspireerd tot het schrijven van een kinderboek. Waarna ze het schrijven van fictie heeft opgepakt en verder in haar dagelijks leven schildert in olieverf en parttime werkt als sensory expert. 

In Waan wil Saar koste wat het kost haar relatie redden. Ondanks de relatietherapeut die ze bezoeken, wil het maar niet lukken om weer dichter naar elkaar toe te groeien. Als laatste uitweg boekt ze een vakantie: een weekje samen met Tom en dochtertje Lotte op een luxe vakantiepark. Echter na een dag vertrekt Tom alweer na een telefoontje van zijn partner dat er problemen op kantoor zijn. Saar realiseert zich met de dag dat ze misschien wel beter af is zonder hem en probeert er een leuke vakantie met haar dochtertje alleen van te maken. Tot de grootste nachtmerrie van elke ouder werkelijkheid wordt, Lotte raakt vermist vanuit het zwemparadijs zonder een enkele aanwijzing. Als de politie Saar zelf begint te verdenken, gaat ze zelf op onderzoek uit met een schokkende ontdekking tot gevolg…

Het plot kenmerkt zich door zeer korte hoofdstukken met een soms wisselend perspectief. Circa 80 procent krijgt de lezer mee vanuit Saars perspectief. De overige hoofdstukken worden lange tijd vanuit een onbekend perspectief verteld. Hierdoor krijgt de lezer het meeste mee over Saars leven, de bijzondere gebeurtenis die zich voordoet en hoe dit beslissende moment invloed heeft op haar als mens. De beperkte omvang van deze novelle zorgt ervoor dat ook dit plot met een enorme vaart uitgelezen kan worden. Wel weet Kuijk een mooie boodschap te verpakken in het plot rondom de ontwikkeling in Saars karakter. Het laat zien hoe een ingrijpende gebeurtenis tot meer zelfreflectie en eigen inzicht kan zorgen. Emoties weet Kuijk goed over te brengen op de lezer, waardoor je meelevend en begripvol bent naar de hoofdpersonages. Het einde was hier en daar abrupt en niet volledig uitgewerkt, maar door de kracht van de haar schrijfstijl niet storend. 

Kuijk komt met haar novelle Waan pas uit de dop in het thrillergenre, maar heeft al laten zien dat ze een goede thrillerauteur in spe is!


Oordeel:


Terug naar Waan...

Website Security Test