Carien Touwen in gesprek met Corine Hartman
Door: Carien Touwen op 11 juli 2017

Corine Hartman (1964) is ongetwijfeld een van de meest productieve auteurs van Nederland. Haar eerste thriller verscheen in 2007 en tien jaar later heeft ze al achttien boeken op haar naam staan. Met vijf Gouden Strop-nominaties en twee Hebban/Crimezone-Awards in haar bezit, geldt ze ook als een van de meest gewaardeerde thrillerschrijvers van ons land. Eerder dit jaar al verscheen Sluipend gif, maar helemaal nieuw is de spannende luisterserie in tien delen, exclusief bij Storytel, getiteld Solomon. In Solomon maken we kennis met rechercheur Malou Rijcken (alias Solomon) en haar nieuwe partner Nick Flint. Het tweetal krijgt de opdracht om de dood van de dochter van een vooraanstaand politicus te onderzoeken. Als het onderzoek naar een drugsnetwerk leidt, kiezen Malou en Nick voor de aanval als beste verdediging. Maar dat blijkt levensgevaarlijk voor het duo, dat nog op elkaar ingespeeld moet raken. 

Carien Touwen zocht Corine Hartman op namens Vrouwenthrillers om haar het hemd van het lijf te vragen over deze nieuwe luisterserie.



Hoe is het idee tot stand gekomen om een verhaal te schrijven dat speciaal bedoeld is als luisterboek? 

De Storytel Original - wat Solomon is - is bedacht om iets unieks toe te voegen aan het bestaande aanbod van luisterboeken die ook al in print zijn verschenen. Solomon is een originele serie van tien afleveringen, waarbij het woord ‘boek’ dus helemaal niet van toepassing is. Storytel zocht hiervoor contact met mij, in eerste instantie via mijn uitgever De Bezige Bij. Er was al onderling contact tussen beide uitgevers. 

Is het schrijven van een luisterserie anders dan een ‘gewoon’ boek?

Het is wel anders, ja. Nog beeldender schrijven, bijvoorbeeld. Omdat het met een luisterserie minder handig ‘terugbladeren’ is, heb ik de informatie wat meer gedoseerd, en af en toe subtiel wat dingen herhaald. Daarnaast moest ik er rekening mee houden dat het tien afleveringen zouden worden van ongeveer een uur. 

Is het de bedoeling dat Solomon ook ooit als gedrukt boek verschijnt? 

Dat is op termijn wel de bedoeling, maar voorlopig mag de serie natuurlijk eerst voldoende tijd krijgen om heel veel geluisterd te worden.

Het eerste deel van Solomon speelt zich af in België, maar beide rechercheurs lijken niet uit dat land te komen. Waarom en hoe heb je voor deze setting gekozen? Ben je op alle locaties geweest om research te doen?  

De setting in België/Ardennen is ver genoeg van huis om er een internationaal tintje aan te geven, maar bovendien een plek van waaruit je snel in de omringende landen bent en dus de verhalen kunt laten afspelen. Ik kan me ook voorstellen dat ‘teams onder de radar’ werkelijk bestaan, in diverse landen, zonder dat de doorsnee burger daarvan op de hoogte is. Denk alleen maar aan de bestrijding van terrorisme en drugshandel. Qua locatiebezoek heb ik me beperkt tot de thuisbasis van mijn duo: Eupen, Verviers, nabijgelegen natuurpark Hautes Fagnes. Ik vind het altijd prettig om sfeer te snuiven en soms geeft zo’n locatie inspiratie. Een paar andere locaties, in Nederland en Frankrijk, kende ik al en heb ik niet speciaal bezocht. 

Hoe zijn rechercheurs Malou Rijcken alias Solomon en Nick Flint tot stand gekomen? Bedenk je voor je gaat schrijven tot in de puntjes wie je personages zijn of komt dat tijdens het schrijven van het verhaal?

Uiteraard heb ik een goed beeld van mijn personages als ik met een verhaal begin, maar gaandeweg het schrijfproces leer ik ze pas echt goed kennen, krijgen ze een eigen stem en persoonlijkheid. Bij een tweede schrijfronde herschrijf ik dan bijvoorbeeld ook veel dialogen. 

Het lijkt erop dat Solomon niet alleen een thriller is, maar dat er ook een familiedrama centraal staat in het verhaal, een thema waar je de laatste jaren meer mee bent gaan doen. Is dat een thema dat je dicht aan het hart ligt?

In Solomon wordt de dochter van een minister vermoord. Dat maakt het automatisch een familiedrama, maar in deze serie speelt daarnaast het rechercheduo een belangrijke rol, wat het tegelijkertijd ook een detectiveserie maakt. Een (waargebeurd) familiedrama - zoals ik in Sluipend gif heb verwerkt - levert niet per definitie een spannend verhaal op, maar huiselijk geweld en bijvoorbeeld adoptie, het thema van de thriller waar ik nu aan werk, vind ik intrigerend genoeg om daar een plot omheen te bouwen. Blijkbaar zit ik in een fase dat ik door dit soort onderwerpen wordt getriggerd. 

Er staan tien afleveringen van Solomon op Storytel. Is de serie daarmee klaar of ben je er nog mee bezig?

De eerste serie, het eerste seizoen, is klaar. Maar er komt een tweede seizoen Solomon. Mijn duo Rijcken en Flint verdient sowieso een vervolg, vind ik. Ik ben zelf ook benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen. 

Solomon wordt voorgelezen door Birgit Schuurman. Hoe is deze match gemaakt? Ben je daar zelf betrokken bij geweest? 

Storytel heeft haar aan me voorgesteld, haar stem laten horen, en ik was meteen om. Een goed passende en geweldige keuze! 

Heb je zelf al geluisterd naar de eerste aflevering? Hoe is het om je eigen verhaal zo terug te horen? 

Ik heb de hele serie geluisterd en vond het bijzonder om mijn eigen verhaal op zo’n manier terug te krijgen. Birgit kan meeslepend vertellen en ik betrapte me erop dat ik af en toe zelfs gegrepen werd door de combinatie van verhaal en stem, terwijl ik de plot toch al door en door ken. 

Je moet heel erg druk zijn... Afgelopen tijd verschenen er twee boeken per jaar van jouw hand, waarvan telkens een samen met Tomas Ross. Dit jaar is Sluipend gif in februari verschenen en Solomon in juni. Is dat vol te houden, om twee titels per jaar te schrijven? Hoe zien jouw werkweken eruit? Ben je altijd met schrijven bezig? 

Ja, op die laatste vraag, ik ben altijd met schrijven bezig. Niet dat ik continu achter de computer zit, maar in mijn hoofd leven altijd personages of denk ik na over een plot, daar sta ik mee op en ik ga ermee naar bed. En dat is helemaal niet erg, ik steek het best in mijn vel als ik in een verhaal zit. Ik ben een avondmens, schrijf liefst laat in de middag en ’s avonds, en dat doe ik elke dag en hoe verder het verhaal vordert, hoe obsessiever de drang om door te gaan wordt. Of en hoelang ik het volhou? Ver vooruitkijken doe ik nooit, ik zie wel hoe het verder gaat en wat er op mijn pad komt. 

Wat kunnen we van je verwachten de komende tijd? Blijft jouw productie zo hoog?

Na Een vlaag van waanzin en Sluipend gif ben ik nu bezig met een vooralsnog titelloze derde IJsselmoord. Ook weer een los te lezen verhaal, maar de drie hebben de locatie (aan de IJssel) als overeenkomst, en dat ze gebaseerd zijn op waargebeurde moorden. Daarna wellicht starten met Solomon seizoen 2, of een ander project waar ik over in gesprek ben. Hoge productie? In relatie tot wie, of wat? Als ik bereken dat ik ca. 150.000 woorden per jaar produceer, is dat nog geen A4-tje per dag. Er zijn vrienden die vinden dat ik een luizenleven heb. Dat ik van mijn schrijven kan leven en dat elke dag mag doen, maakt me in elk geval een gelukkig mens. 

Je hebt in een eerder interview met VT gezegd dat je van uitdagingen houdt. Welke uitdaging zou jij graag aangaan in de nabije toekomst?  

Ik blijf mezelf uitdagen door nieuwe wegen in te slaan, onlangs met Solomon, mijn eerste luisterserie, en na mijn derde ‘domestic noir’ is het uiteraard weer tijd voor iets nieuws. Daar heb ik al wel ideeën over maar die kan ik nog niet delen. Het lijkt me erg saai om keer op keer hetzelfde soort verhaal te schrijven, dan wordt het een kunstje. 

Wat is het meest bijzondere dat je ooit overkomen is juist omdat je schrijver bent? 

Ik kan iets zeggen over bijzondere ontmoetingen, maar wat ik het meest bijzonder vind, is dat ik het inmiddels al tien jaar uithoud, alleen met mijn schrijven, en dat ik nog steeds niets anders zou willen. 

Lees je zelf veel? Wat ligt er nu op je nachtkastje? En luister je zelf wel eens naar een luisterboek?

Ik lees én luister veel. Op mijn nachtkastje ligt mijn e-reader (handig, met dat ingebouwde lampje) en daarop lees ik nu Zijn bloedige plan. Mijn nog-te-lezen-stapel fysieke boeken rijst momenteel de pan uit (hoogste tijd voor vakantie), en luisteren doe ik dankzij Storytel tijdens het wandelen met de hond en het sporten, dan kan ik er een of twee per week luisteren, en dat is op dit moment Samen, van Anita Terpstra.

Carien Touwen



Bezoekersreacties: