Anja Feliers
Door: Amanda op 23 november 2017

Amanda las Femme fatale van Anja Feliers en mocht daarna Anja een aantal vragen voorleggen.



Waarom heb je ervoor gekozen om in dit deel met Kathleen meer de erotische kant op te laten gaan? 

Vanaf de eerste scène waarbij June op een zonnig terras haar vroegere geliefde Lexi ontmoet, was de toon voor deze thriller gezet. Het was belangrijk voor mij dat de erotiek sterk naar voren kwam om van deze Kathleen Verlinden toch net een andere thriller te maken dan ooit ervoren. De erotische scènes pasten daarbij goed bij de inhoud en ontwikkeling van Femme fatale. Femme fatale is mede dankzij Lexi uitgegroeid tot een erg sensueel verhaal waarbij zij de regie overduidelijk in handen heeft. 

Wist je van tevoren al dat dit een erotische thriller zou worden? 

Nee, eerlijk gezegd niet. Het was zeker geen vooropgezet plan maar de kennismaking met Lexi zorgde hiervoor.

Hoe heb je dit zelf ervaren tijdens het schrijven?  

Het was best pittig dergelijke scènes te schrijven. Ook ik moest daardoor wel eens uit mijn comfortzone. Ook voor mij is niet vanzelfsprekend een erotische scène te schrijven waarbij twee biseksuele vrouwen zich volledig aan elkaar overgeven in een zwembad. Ook de scène met het triootje was zwaar werk maar ik hoor aan de reacties van de lezers dat ze wel ‘werkt’.

Was de keuze wat betreft de seksuele geaardheid van de personages expres? En waarom heb je hiervoor gekozen?

De keuze is ontstaan toen mijn man en ik een jaar geleden op een zonnig terras in Antwerpen zaten. Het viel me op dat de dienster veel aandacht had voor ons tafeltje. Omdat ik best een knappe man heb, ging ik ervan uit dat de aandacht naar hem ging. Maar toen ik even later naar het toilet ging, viel het me op dat deze dienster met erg veel aandacht mijn doen en laten volgde. Toen ze me even later openlijk een tot de verbeelding sprekende knipoog gaf en me veelbetekenend toeknikte, begreep ik plotseling dat zij in mij geïnteresseerd was. Met veel plezier vertelde ik dat even later aan mijn man. Ik zei hem dat het wel ideeën bij me opriep. Wat als ik biseksueel zou zijn? Wat als ik op haar avances zou ingaan? Zo ontstond het idee van Femme fatale en een paar uur later, in de auto op weg naar huis, had ik zeventig procent van de nieuwe thriller in mijn hoofd zitten. 

Wat is de reden dat Kathleen steeds de verkeerde keuzes lijkt te maken? Heeft dit iets met haar verleden te maken? Komen we hier nog meer over te weten? 

Ik wil Kathleen graag portretteren als een vrouw zoals jij en ik. Die in haar beroep erg professionele beslissingen moet nemen en daar extreem goed in is. Maar in haar eigen leven leunt zij erg op haar buikgevoel. Het beredeneerde is weg. Zij reageert erg gevoelsmatig en wordt daardoor vaak heen en weer geslingerd in de keuze tussen twee mannen waar zij zielsveel van houdt. Natuurlijk speelt haar verleden hierin mee. Haar vader die altijd koud en afstandelijk was heeft een perfecte voedingsbodem gecreëerd in haar zoektocht naar de ideale man. 

Heb je al een idee hoeveel delen de serie gaat tellen, of heb je hier nog geen flauw idee van?

Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Kathleen is me erg dierbaar geworden en loslaten zou moeilijk zijn. Zolang zij mij en de lezers blijft boeien, ga ik verder.

Waarom heb je gekozen voor dit einde? Hoelang moeten we nu weer in spanning zitten om te weten te komen hoe het verder gaat?

Dit einde kwam voor mij ook als een verrassing. Ik had het alleszins niet in gedachten terwijl ik het boek schreef. Maar in dit boek is er veel gebeurd in de relaties met haar naasten. Ze heeft dingen gedaan, gezegd die voor sommigen moeilijk verteerbaar waren. Op dat ogenblik kan een mens soms knappen. En dat is wat hier gebeurd is. September 2018 wordt een grote tip van de sluier gelicht.

Wanneer je aan een nieuw boek begint, weet je dan van tevoren al precies hoe het gaat verlopen en wie het gedaan heeft? 

Dat varieert van boek tot boek. Ongeveer 60 à 70 procent staat vast maar nu en dan vallen er voor mij soms ook plotseling lijken uit de kast. Dat maakt schrijven boeiend.  

Hoe vaak/lang schrijf je aan een boek, elke dag een paar uur, een paar dagen per week? Hoe verdeel jij dit? 

Ik schrijf vier tot vijf dagen per week. Tijdens die dagen heb ik drie schrijfsessies die ik telkens onderbreek met werk thuis, voor mijn man en dochters en voor school. Op die manier wissel ik goed af, blijf ik fris in mijn hoofd en kan ik ook nadenken over het vervolg.

Hoe houd je voor jezelf de tijdlijn bij om te voorkomen dat je hier een fout in maakt? 

Op dat vlak is lezen en herlezen erg belangrijk, maar ook de inbreng en waakzaamheid van mijn redactrice en proeflezer is daar van cruciaal belang. Er sluipen altijd wel inconsequenties in een boek maar omdat het boek voor het naar de drukker gaat door vele handen gaat, halen we die er (meestal) wel uit. 

Ben je van plan om erotiek vaker een rol te laten spelen in je boeken?

In alle thrillers rond Kathleen zit er wel wat erotiek. Omdat ik vind dat erotiek bij het leven hoort. Ook omdat ik deze scènes leuk vind om te schrijven. Ik probeer er wel voor te zorgen dat ze op het juiste moment met het juiste of net het foute personage gebeuren. Dat zorgt altijd wel voor wat verhoging van de spanning.

Amanda



Bezoekersreacties:
Website Security Test