Schim in de nacht is een standalone, anders dan je Rani Diaz-reeks. Wat inspireerde je om dit verhaal buiten je serie te schrijven?
Ik was of ben even klaar met Rani & Co. Dat gevoel had ik voor het eerst toen ik Doolhof van verraad schreef. Toen heb ik met opzet een extra inspecteur bij het team gevoegd. Ik stelde mezelf de vraag: waarom doe je dat? Het antwoord was simpel: ik had het gevoel dat ik voorlopig geen kant met Rani meer op kon. Ik kon niks bedenken waardoor ik haar personage verder kon uitdiepen. Ze heeft immers al vele watertjes doorzwommen. Het verlangen naar een standalone werd groter en groter, maar steeds bleef ik achter met een grote twijfel. Hoe zouden de Rani-fans reageren? Aangemoedigd door iemand uit de schrijverswereld, heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en ben ik gaan brainstormen. Het resultaat is Schim in de nacht.
Kun je ons iets meer vertellen over de achtergrond en motivaties van de zussen Lorie en Nina?
Ooit, toen ik nog in de medische sector werkte, zei een moeder die pas bevallen was van een tweeling, dat ze een sterkere band had met het jongetje dan met het meisje. De dame voelde zich enorm schuldig. Ik ben er zeker van dat het wel vaker gebeurd, maar dat niet iedere ouder het durft toe te geven. Het is me altijd bijgebleven. Ik wilde vooral in dit verhaal aantonen, dat, ook al ben je niet de lieveling van een van je ouders, dat je daarom minder sterk bent, integendeel.
De setting in Schim in de nacht is spannend en intens. Hoe heb je deze omgeving en sfeer gecreëerd?
Ik wilde geen gebruik maken van een kelder, een zolder of een setting waar al zoveel is over geschreven. Waarom ik net deze plaatsen heb gekozen is omdat ik jaren geleden noodgedwongen een paar uur in zo’n enge ruimte een heb moeten doorbrengen. Ik herinner me dat ik toen dacht, ooit schrijf ik hierover. Een paar maanden geleden was het dan zover en eens ik weet over welke plekken ik zal schrijven, gaat mijn brein in overdrive. Daarna verweven we er nog een paar levensgevaarlijke situaties doorheen en we zijn vertrokken.
De band tussen tweelingen is vaak uniek. Wat heeft je geïnspireerd om tweelingpersonages in dit verhaal te introduceren?
Een tweeling die in mijn dorp woont.
Hoe verwerk je maatschappelijke thema’s in je thrillers, en welke thema’s spelen in Schim in de nacht een belangrijke rol?
Ik pluis elke dag de kranten uit en kies een onderwerp uit dat ik wil gebruiken voor mijn verhaal. Voor ik aan Schim in de nacht begon, had ik iets gelezen waarna ik me de vraag stelde; hoe kan dat? (Het gaat over de ontknoping). Welke thema’s spelen een belangrijke rol? Vertrouwen, bedrog, schuldgevoel, verantwoordelijkheid en lafheid.
Tijdens het schrijven, veranderen je personages en plotten dan vaak of blijft alles bij het oorspronkelijke idee?
Ik ben een zeer chaotische schrijfster. Eens ik weet waarover ik wil schrijven, begin ik met de eerste zin (= tevens de allermoeilijkste) en dan leidt het verhaal me wel voort. Uiteraard ben ik de kapitein, maar als we even in andere wateren moeten varen, dan doen we dat. Doe ik dat niet dan strandt het verhaal. Tijdens het schrijfproces denk ik vaak: o dat nog en ook dat nog, of dat moeten we nog toevoegen … Meestal voel ik me dan euforisch omdat het resultaat hierdoor beter wordt.
Hoe verschillend was je schrijfproces voor een standalone in vergelijking met het schrijven van je serie?
Gemakkelijker. Ik moest minder rekening houden met onderzoeken, sporen, speurwerk, enzovoort.
Zijn er scènes of thema’s in het boek die je persoonlijk erg raken?
Bijna alle scènes waarin Lorie de hoofdrol speelt. Klinkt vreemd, maar ik hield van het meisje. Van haar vechtlust, haar doorzettingsvermogen en de manier waarop ze in het leven staat. Ze neemt een stoere houding aan, maar eigenlijk heeft ze een hart van goud. Een scène die me vooral bijblijft is wanneer ze gescheiden wordt van haar lotgenote.
Wat mogen fans van je verwachten in je toekomstige boeken? Overweeg je nog meer standalones of keer je terug naar de Rani Diaz-reeks?
Ik ben nu bezig met een nieuwe serie, met een zeer origineel thema. Ik ben er trots op. Het is ook een thriller. De lezer zal op het puntje van de stoel zitten. Dat is een belofte. 😊 😊 Mijn droom is om af te wisselen met een standalone en tja, Rani is niet dood, hé, ik zal zeker nog over haar schrijven. De inspiratie komt vast terug.
Heb je tips voor beginnende thrillerschrijvers die hun eerste stappen willen zetten in het genre?
Blijven geloven in jezelf, zonder geloof kom je nergens. Misschien heden en verleden afwisselen? Een belangrijke tip: gebruik alsjeblieft niet te veel namen. Ik heb het zelf gedaan en op den duur verplicht je de lezers notities te nemen. Wat ik voor mezelf ook heel belangrijk vind is: schrijf zo beknopt mogelijk. Langdradigheid of onnuttige beschrijvingen vind ik persoonlijk zeer storend en is voor mij een reden om een boek dicht te klappen. Maar dat is alleen mijn mening.
Wil je zelf nog iets zeggen tegen onze lezers van VrouwenThrillers?
Als je een boek wilt lezen dat bol staat van emoties en spanning; lees dan Schim in de nacht! Mijn dank is groot.
Karin, nogmaals veel dank voor je prachtige recensie en voor je originele vragen.
Wendy, bedankt voor alles. Jij zorgt er altijd voor dat schrijvers in het zonnetje worden gezet. Love it!